woensdag 15 december 2021
15 december 2021

STADIEM doet open oproep aan start-ups en scale-ups

15 december 2021 -  Europese start-ups en scale-ups met relevante mediaoplossingen kunnen een aanvraag indienen en geselecteerd worden voor het STADIEM pilootprogramma. 

On-Hertz is één van de projecten die eerder steun kregen

1,93 miljoen euro voor Europese start-ups en scale-ups om nieuwe mediaoplossingen te ontwikkelen

Het Europese STADIEM-project, dat gefinancierd wordt via Horizon 2020, lanceert officieel zijn tweede open oproep. Binnen het STADIEM-pilootprogramma kunnen start-ups en scale-ups samen met Europese mediaorganisaties oplossingen uitwerken op basis van de behoeften en uitdagingen van de sector. Geselecteerde partners krijgen toegang tot financiering, een internationaal netwerk en ondersteuning voor de ontwikkeling van Next Generation Media. 

Al meer dan 400 start-ups en scale-ups in de Europese mediasector waren betrokken bij de eerste open oproep van STADIEM, wat geleid heeft tot meer dan 200 aanvragen en 40 geselecteerde voorstellen. Momenteel werken 16 scale-ups samen met Europese mediaorganisaties (waaronder VRT, Roularta Media Group, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Marathon Music Group en diverse andere) om de grootste media-uitdagingen van vandaag aan te pakken, van diversiteit, over AI, VR en AR, tot toegankelijkheid.

Open oproep tot 28 februari 2022

In het kader van de tweede open oproep kunnen Europese start-ups en scale-ups met relevante mediaoplossingen een aanvraag indienen en geselecteerd worden voor het STADIEM-pilootprogramma. Na selectie kunnen ze 4 fasen doorlopen, startend bij een match met corporate mediapartners, tot het testen van hun oplossing op de productievloer. Daarbovenop kunnen de geselecteerde start-ups en scale-ups tot 150.000 euro financiering krijgen om mee te innoveren. 

De focusgebieden van deze oproep zijn

  1. contentcreatie en distributie, 
  2. Archivering, 
  3. journalistiek 4.0, 
  4. contentverificatie en de strijd tegen desinformatie, 
  5. data/AI/ML/Synthetische media, 
  6. monetisatie, 
  7. moonshots. 

Meer informatie over deze open oproep kan je vinden op de website van STADIEM.

Lees ook

Meer over Innovatie

Van digibeet tot digifan: digitale inclusie voor jong én oud

Digitale Duik: onderzoek ontcijfert belang van digitale inclusie

Feit of fictie: AI als tool om te factchecken

Shot by AI: AI is voor creatieve mediamakers een grote kans

Het ABC van VRT Sandbox

VRT helpt jonge productiehuizen en tech start-ups bij hun eerste stappen en internationale doorstart

VRT op FTI: een overzicht van innovatie in media

VRT-componist Bart Ketelaere: "Op 5 minuten laat ik een AI-stem zingen over eenhoorns en loempia's"