vrijdag 22 januari 2021
22 januari 2021

Filip Pletinckx: toekomst van audio in 10 trends

22 januari 2021 - Het zijn fascinerende tijden voor radio- en audiomakers. Het medialandschap verandert sneller en sneller: er zijn tientallen radiozenders, podcasts en muziekstreams om naar te luisteren. Live radio of on-demand content in de radio-apps? Waar en wanneer je maar wilt, op het platform van jouw keuze. De uitdaging om relevant te blijven, is groot. Ontdek de toekomst van audio in tien trends.

Filip Pletinckx

Filip Pletinckx (talentcoach VRT Radio) onderzoekt de toekomst van audio in tien trends. 

#1: Een ander productieproces in functie van on-demand audio.

De content die momenteel on-demand wordt aangeboden in de apps van de radiomerken is vaak geplukt uit de livestroom. Wat er live wordt verteld op radio, wordt nadien on-demand aangeboden in de app. Maar daar hangt een nadeel aan vast. In livecontent kan je niet zomaar meer ingrijpen. De inhoud is moeilijker aan te passen voor online gebruik. Daarom zou het productieproces voor on-demand audiocontent herdacht moeten worden, zodat audio als on-demand format sterker naar voren kan komen en op zichzelf kan staan, waardoor het niet beperkt blijft tot een fragment uit de livestroom.

#2: Iedereen wil zijn deeltje van de koek

Podcasts zijn populairder dan ooit, en dat merk je. Vandaag zijn tientallen makers, organisaties en mediabedrijven bezig met het maken van podcasts. Ze stellen zelfs chefs audio aan om zich specifiek met het audioaanbod bezig te houden. Niet enkel krijgen bedrijven meer kliks en abonnees dankzij podcast-luisteraars, ook het medium ‘podcast’ zelf is bijzonder aantrekkelijk. Het is een heel directe en intieme manier van communiceren met je publiek. Met audio kan je ook veel meer doen dan je met geschreven teksten of print kan. Er is meer ruimte voor intimiteit en menselijke verhalen, en dat werkt verbindend.

Dankzij die boom in podcasts is er ook een hogere vraag naar podcastplatformen. Een plek waar je als mediabedrijf of organisatie al je titels op bewaard en rechtstreeks je publiek kan bereiken. De specifieke uitdaging hier is de zoektocht naar de identiteit van dat platform. Hoe positioneer je jezelf? Bied je een algemeen platform met een gepersonaliseerd aanbod, of mik je op een bepaald genre? 

#3: De democratisering van creativiteit door de opkomst van synthetische media

Aanvankelijk waren er enkel de klassieke media zoals radio en tv. Zij domineerden het medialandschap. Met de komst van de nieuwe of sociale media werd dat monopolie kleiner, want gebruikers van YouTube, TikTok of Instagram kregen de mogelijkheid om zelf content te creëren. Met de nieuwste evolutie van synthetische media wordt dat monopolie helemaal doorbroken.

Synthetische media worden gestuurd door artificiële intelligentie (AI) en maken dat iedereen met een gsm of laptop kwalitatieve mediaproducten kan creëren. Mensen kunnen thuis zelf gemakkelijk aan de slag met audio, zonder dat ze grote budgetten of dure radiostudio’s moeten vinden. Zo heb je dankzij Anchor (Spotify) bijvoorbeeld geen radiozender meer nodig om je eigen radioshow te maken. Creativiteit in audio en video wordt zo het speeldomein van elk individu.

#4: De democratisering van creativiteit maakt samenwerking nog belangrijker

Wanneer iedereen in staat is om kwalitatieve en creatieve content te maken, is het zaak om dat samen te doen. We moeten onze krachten bundelen met creatieve makers, mensen stimuleren in hun creativiteit en hen betrekken bij het creatief proces bij onze audiomerken. 

#5: Diversiteit negeren is het einde van de mainstream media versnellen

Diversiteit en inclusie zijn essentieel om als audiomerken te kunnen blijven bestaan. Actief samenwerken met diverse makers en verhalenvertellers, en hen een volwaardige stoel aan de tafel bieden, is de enige manier om creativiteit aan boord te houden. Creatievelingen met diverse achtergronden hebben de audiomerken immers niet meer nodig om hun content te verspreiden, dankzij spelers als YouTube, TikTok en Spotify. Als wij hen geen stoel aan de tafel bieden, dan bouwen ze ergens anders hun eigen tafel.

#6: Niches maken van audio één grote supermarkt

Audiomerken evolueren meer naar familiemerken, met spin-offs die verschillende dingen doen maar toch tot één geheel horen. Een goed voorbeeld is Studio Brussel. Er is niet enkel ‘Studio Brussel’ als radiomerk, maar er zijn ook veel kleine niche audio-spin-offs, zoals de muziekstreams Bruut, De Tijdloze, Hooray, Untz en #ikluisterbelgisch. Of MNM, met spin-offs als MNM Hits, MNM R&Beats en MNM Nineties & Nillies. De audiomerken evolueren als het ware naar een grote supermarkt, waaruit je je gewenste product kan kiezen.

#7: Content is king, personalisatie is queen

Meer en meer verwachten luisteraars dat het audioaanbod afgestemd is op hun persoonlijke voorkeur. Ze willen content die bij hen past, op maat van hun gemoed of smaak. Persoonlijke afspeellijsten in de radio-app bijvoorbeeld, met suggesties op basis van hun muzieksmaak. Audiomerken moeten bijgevolg persoonlijker en interactiever worden, en individuele suggesties aanbieden op basis van luistergedrag. Ze moeten er niet langer naar streven om enkel alle Vlamingen te bereiken, maar ook om élke Vlaming persoonlijk te bedienen. 

#8: Lokaal wordt hyperlokaal

Het audioaanbod neemt toe, net als de luisterplatformen waaruit je als gebruiker kan kiezen. Op die platformen ontdek je gepersonaliseerde suggesties die aansluiten bij je voorkeuren en smaak. Die evolutie maakt dat ‘lokaal’ de omslag maakt naar ‘hyperlokaal’. Je krijgt een revival van de lokale radio op stads- of dorpsniveau, met verhalen van mensen die je kent of over plekken waar je naartoe gaat. Geen grote of globale verhalen, maar kleine en herkenbare stukjes van dichtbij.

#9: Redactie = creatie + curatie, met de kracht van data

De redacties van de (radio)netten zullen creatie, curatie en data moeten combineren om de juiste content tot bij het publiek te brengen. Creativiteit die wordt gemodereerd door de redactieleden, aangevuld met kennis die ze halen uit data. Zo’n datagedreven redactievloer is noodzakelijk om de juiste content aan de juiste luisteraar aan te bieden. 

#10: Technologie zet de publieke waarden op scherp

De technologische evoluties stellen de publieke omroep voor een uitdaging: hoe kunnen we de nieuwste ontwikkelingen zoals AI omarmen én tegelijk onze waarden en normen blijven handhaven? Welke waarden moeten weerspiegeld worden in onze content, die alsmaar meer geautomatiseerd wordt? Een mogelijke oplossing zit in het creëren van een eigen algoritme waarin de normen en waarden duidelijk geïmplementeerd zijn. 

Meer over Innovatie

Van digibeet tot digifan: digitale inclusie voor jong én oud

Digitale Duik: onderzoek ontcijfert belang van digitale inclusie

Feit of fictie: AI als tool om te factchecken

Shot by AI: AI is voor creatieve mediamakers een grote kans

Het ABC van VRT Sandbox

VRT helpt jonge productiehuizen en tech start-ups bij hun eerste stappen en internationale doorstart

VRT op FTI: een overzicht van innovatie in media

VRT-componist Bart Ketelaere: "Op 5 minuten laat ik een AI-stem zingen over eenhoorns en loempia's"