Ook voor vele VRT-collega’s begint een nieuw academiejaar

21 september 2020 - Vandaag start aan Hogescholen en Universiteiten het nieuwe academiejaar. Niet alleen voor studenten maar ook voor verschillende VRT-collega’s die in een (coronaveilig) leslokaal of via een videoverbinding een nieuwe generatie klaarstomen voor de toekomst. 

Bram Kortleven in AP Hogeschool

Meebouwen aan het onderwijs vraagt passie, en daarom zetten we enkele van deze geëngageerde collega’s deze week graag in de bloemetjes. Hou deze pagina deze week nog in de gaten, we stellen hier de volgende dagen nog enkele collega’s voor die zich inzetten voor het onderwijs. 

“Lesgeven is een mooie kans om talent te spotten”

Loutfi Belghmidi
  • Wie? Loutfi Belghmidi (VRT NWS)
  • Wat? Online journalistiek
  • Waar? Erasmushogeschool in Brussel

Voor VRT NWS-journalist zit er een eerste schooldag aan te komen want dit academiejaar gaat hij zelf lesgeven, online journalistiek aan de Erasmushogeschool in Brussel. “Ik ben zelf alumnus van de Erasmushogeschool dus ik heb alvast affiniteit met hun opleiding. Als journalist heb ik aan de VRT aan verschillende boeiende projecten en programma’s gewerkt. Al die ervaring wil ik graag delen met de journalisten van morgen. Het is de eerste keer dat dat ik effectief voor de klas zal staan. Ik geef regelmatig presentaties, dus spreken voor een publiek is niet nieuw voor mij. Al is studenten opleiden en coachen toch iets anders.”

Ik wil hen ervan overtuigen dat je moet weten wat je wil bereiken en naar jouw doel werken. En dat doe je door de kansen die je krijgt te grijpen."

Loutfi Belghmidi (VRT NWS)

Met gezonde zenuwen kijkt Loutfi uit naar de kennismaking met de studenten. “Door les te geven hou je ook voeling met wat er leeft bij de jongeren. Ik wil hen triggeren en inspireren. Ik wil hen ervan overtuigen dat je moet weten wat je wil bereiken en naar jouw doel werken. En dat doe je door de kansen die je krijgt te grijpen. Een carrière kan soms rare wendingen nemen. Het klinkt als een cliché, maar als je in iets gelooft, moet je daar keihard voor gaan. Zelf ben ik begonnen aan een opleiding ingenieur, maar ben halverwege gestopt en heb voor journalistiek gekozen. Het was confronterend om als oudere student tussen de studenten journalistiek te zitten, maar als je in iets gelooft, moet je daar keihard voor gaan.”

Wie Loutfi over zijn nieuwe job als docent hoort spreken, merkt zeker en vast fierheid op. “Ik vind het ook een hele eer om mijn ervaring te delen met de journalisten van morgen. Lesgeven is ook een mooie gelegenheid om jong talent te spotten. En wie weet kom ik ex-studenten tegen in de gangen van de VRT. Dat zou pas een mooi compliment zijn.”

“Studenten vandaag hebben een sterke bullshit-meter”

Filip Fastenaekels
  • Wie? Filip Fastenaekels (VRT NWS)
  • Wat? Storytelling en digitale media productie
  • Waar? Thomas More Mechelen en Arteveldehogeschool Gent

Filip Fastenaekels noemt het een “voorrecht” dat bij zijn ervaring met studenten kan delen. “Ik ben de VRT dankbaar dat ik doorheen de jaren heel wat opleidingen in binnen- en buitenland heb kunnen volgen. Door die kennis te delen met een nieuwe generatie studenten, heb ik het gevoel dat ik iets kan terug doen. Eigenlijk ben ik daar beetje bij beetje ingerold. Aanvankelijk gaf ik opleidingen in het buitenland, mijn hele verlof ging er op een moment op aan. De laatste jaren concentreer ik mij op Vlaamse hogescholen.”

Ik zorg dat er in mijn lespakketten elke vijf, tien minuten een aha-moment zit waarbij de student denkt ‘dat wist ik nog niet’. Storytelling komt daarbij van pas. 

Filip Fastenaekels

Leerlingen bij de les houden, blijft een uitdaging die Filip gretig aangaat. “Daarvoor gebruik ik wat ik cognitieve xtc noem. Lesgeven is meer dan een  boodschap overbrengen, ik wil dat ze ook blijft hangen. Daardoor zorg ik dat er in mijn lespakketten elke vijf, tien minuten een aha-moment zit waarbij de student denkt ‘dat wist ik nog niet’. Storytelling komt daarbij van pas. Informatie overbrengen is als een verhaal vertellen.”

Filip ondervindt dat studenten vandaag leergierig en gedreven zijn. “En ze hebben een sterke bullshit-meter. Ze hebben het snel door als je jouw materie niet goed beheerst. De hoogste vorm van leren is iets aan iemand anders uitleggen. Daardoor blijf je groeien. Ik vind het leuk om een vraag te krijgen die mij uitdaagt: ‘Dat antwoord weet ik niet volledig, dit moet ik uitzoeken.’ Dat geeft me voldoening, ook omwille van de creativiteit die er bij komt kijken. En dat wordt geapprecieerd. Het mooiste compliment vind ik wanneer studenten, als de examens al voorbij zijn, om nog eens langslopen om te zeggen dat ze het interessant vonden.”

 

‘Lesgeven, ik vind dat een hele eer’

Peter Decroubele
  • Wie? Peter Decroubele (VRT NWS)
  • Wat? Crossmediaal projecten (sportjournalistiek en live show, radio en tv) 
  • Waar? Arteveldehogeschool Gent

Woensdag begint Peter Decroubele, journalist bij VRT NWS, opnieuw met lesgeven aan de Arteveldehogeschool in Gent: “Ik geef altijd les aan laatstejaars, in kleine groepjes. Onder de noemer CMP, wat staat voor crossmediale projecten. Ik lat de studenten kennismaken met sportjournalistiek, ik heb dat zelf acht jaar gedaan bij Sporza. Ik leer hen ook live verslaggeving en ik maak daarbij met hen een lang radioprogramma én een soort talkshow voor televisie. De studenten zullen dan alle aspecten van de journalistiek moeten aanleren en toepassen, alles wat daarbij komt kijken op het vlak van techniek, en natuurlijk hoort daar ook intens het gebruik van sociale media bij. De bedoeling van de opleiding bij Arteveldehogeschool is om het veldwerk zo realistisch mogelijk te benaderen, een aanpak waar ik natuurlijk helemaal achter sta.”

Kennis doorgeven, ik doe dat gewoon graag. Net zoals ik graag mee op pad ga met stagestudenten of beginnende collega’s om hen te coachen, zo hou ik er ook van om studenten warm te maken voor het journalistieke werk. 

Peter Decroubele (VRT NWS)

“Ik vind het een eer dat ik mag lesgeven”, zegt Peter met fierheid. “Ergens heeft dat altijd in mijn achterhoofd gezeten. Na mijn studies communicatiewetenschappen heb ik een aggregaat gehaald. Niet dat ik toen al concreet wist of ik ooit zou lesgeven, maar het idee sprak me wel al aan. Kennis doorgeven, ik doe dat gewoon graag. Net zoals ik graag mee op pad ga met stagestudenten of beginnende collega’s om hen te coachen, zo hou ik er ook van om studenten warm te maken voor het journalistieke werk. Die passie is nodig. Er zijn wel een zestal opleidingen journalistiek in Vlaanderen, dus er studeren elk jaar heel wat gegadigden af. Van al wie afstudeert, vindt alleen de toplaag de weg naar de nieuwsredacties. Je pikt ze er van bij het begin van het academiejaar bijna altijd zo uit, je voelt zo bij wie het heilige vuur brandt.”

Het heilige vuur, dat is ook iets wat ook bij een lesgever moet hebben. “Ik ben zeker geen klassieke prof die academisch en uit het boekje doceert”, zegt Peter Decroubele. “Ik probeer te zijn zoals John Keating, de leerkracht vertolkt door Robin Williams in “Dead Poet’s Society”, John Keating. Net als hem wil ik tussen de studenten staan, hen zot maken van ons vak door hen passie, liefde en bevlogenheid mee te geven.”

‘Ik wil het verschil maken als hevigste supporter van mijn studenten’

Kristien Amerijckx
  • Wie? Kristien Amerijckx (VRT NWS)
  • Wat? Overtuigend spreken
  • Waar? Conservatorium Leuven

Met een rijke ervaring bij de radio is Kristien Amerijckx van VRT NWS de juiste persoon om mensen overtuigend te leren spreken. “Mijn studenten zijn hoofdzakelijk volwassenen die voor hun werk moeten spreken voor groepen en op vergaderingen, die moeilijke gesprekken moeten voeren en onderhandelen, die hun overtuigingen met argumenten kracht willen leren bijzetten. Er zijn hiervoor prima privé-cursussen maar voor particulieren zijn die vaak erg duur. Door het DKO wordt de cursus voor mensen met elk budget toegankelijk”, legt Kristien uit.

“Veel mensen zijn doodsbang om op een podium te gaan staan en denken dat het niets voor hen is. Wat me passioneert is om mensen te laten zien dat je niet als welsprekend geboren hoeft te zijn  om voor een groep te kunnen spreken, je kan het echt leren. Er zijn heel concrete tips en handvatten die iedereen kan toepassen. Eens je ze onder de knie hebt, verdwijnt langzaam ook je angst want je weet dat je kan terugvallen op de technieken die je hebt geleerd.”

Het geeft me voldoening als ik studenten langzaamaan zie beseffen: ‘Hey, ik kan dat!’ Iemand die aarzelend en hakkelend aan de cursus begint en op het eind van het schooljaar vol zelfvertrouwen een betoog houdt, daar slaat mijn hart nog altijd een slag van over."

Kristien Amerijckx (VRT NWS)

Mensen in de cursus zien openbloeien, is wat Kristien passioneert aan het lesgeven. “Het geeft me voldoening als ik studenten langzaamaan zie beseffen: ‘Hey, ik kan dat!’ Iemand die aarzelend en hakkelend aan de cursus begint en op het eind van het schooljaar vol zelfvertrouwen een betoog houdt, daar slaat mijn hart nog altijd een slag van over.

Ik wil het verschil maken door de hevigste supporter van mijn studenten te zijn. Toen ik pas begon als leerkracht dacht ik dat het mijn taak was om hun ‘minpunten’ op te lijsten zodat we ze samen konden aanpakken. Gaandeweg heb ik geleerd dat het omgekeerde waar is: hoe meer ik bevestig wat ze wél goed kunnen, hoe harder ze groeien.”

 

“Ex-studenten verder zien groeien in hun radiopassie, dat doet extra deugd”

Bram Kortleven
  • Wie? Bram Kortleven (systeem-ingenieur bij Radio Labo)
  • Wat? Mediatechnieken audio
  • Waar? AP Hogeschool

Studenten journalistiek moeten vandaag heel wat verschillende media onder de knie krijgen. Voor audiotechnieken kunnen ze daarvoor terecht bij Bram Kortleven. “Het is mijn overtuiging dat een student journalistiek die in ‘Radio’ of audio wil verdergaan, zo goed mogelijk voorbereid moet zijn op het werkveld. Sinds enkele jaren pakken we dat op een professionele manier aan: mensen uit de praktijk komen hun ervaringen delen, hun manier van werken en de inpassing in een professioneel station tonen. En daar stemmen we onze werkwijze op school op af. Ik probeer daarvoor zo veel mogelijk informatie uit mijn huidige job en mijn netwerk te gebruiken en dat toe te passen op mijn lessen en opdrachten.”

Ex-studenten een paar jaar later hier op de vloer of in de mess tegenkomen, hen zien groeien in hun passie en ervaring, dat doet mij dan extra deugd."

Bram Kortleven (systeem-ingenieur bij Radio Labo)

“Toen we twee jaar geleden twee studio’s op school konden verbouwen, heb ik dat in lijn met de huidige aanpak bij de VRT gedaan. Studio’s en externe middelen kunnen sinds kort gekoppeld worden: nieuws lezen vanuit een cel die los van de studio staat, captaties los van de studio, reporter-ter-plaatse, standups, enz. Dat proberen we ook toe te passen bij de studio’s of interne locaties op school (binnenplaats, refter, agora’s). Een klein beetje zoals de radiostudio’s en radiomiddelen op VRT aan elkaar en aan antenne gekoppeld kunnen worden.”

Doorheen de jaren heeft Bram een neus voor opkomend talent ontwikkeld. Hen helpen groeien is één van zijn belangrijkste drijfveren. “Elk jaar zijn er aan het begin van het academiejaar enkele studenten waar ik meteen van zie: ‘Daar zit het in’, vaak studenten die er volop voor willen gaan en dat stimuleer ik dan ook. Sommige ex-studenten schopten het tot presentator bij MNM, andere zijn achter de schermen actief.”

“Ex-studenten een paar jaar later hier op de vloer of in de mess tegenkomen, hen zien groeien in hun passie en ervaring, dat doet mij dan extra deugd. Het geeft me een trots gevoel om mee getimmerd te hebben aan hun weg naar succes, al is het in de eerste plaats hun eigen verdienste.”

Meer collega's volgen

Hou deze pagina deze week nog in de gaten, we stellen hier de volgende dagen nog enkele collega’s voor die zich inzetten voor het onderwijs.

Dossier: Onderwijs
vrijdag 25 september 2020
25 september 2020

Meer over Onderwijs

11 tips om te spreken met een mondmasker

Als leerkracht op zoek naar lesmateriaal?

VRT NWS lanceert nieuwe EDUbox rond financiële educatie voor het onderwijs

EDUbox Mobiliteit helpt jongeren kiezen voor duurzame ontknoping

VRT NWS lanceert EDUbox Sociale media voor onderwijs

VRT NWS lanceert EDUbox rond artificiële intelligentie

Jongeren praten honderduit over hoe zij deze tijden beleven

Dit jaar is elke school een Straffe School