dinsdag 01 december 2020
01 december 2020

Martine Tanghe zou méér bloemen moeten krijgen

COLUMN - 1 december 2020 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Martine

De afgelopen 7 dagen werd onze dienst 1.103 keer gecontacteerd. Er bereikte ons onder meer klachten omdat in Thuis de werkwoorden ‘slaan’ en ‘slagen’ verkeerd worden vervoegd, omdat Cold Feet moest wijken voor een documentaire over Maradona en omdat Ben Crabbé in Blokken heeft gezegd dat homeopathie niet werkt. Over dat laatste zoeken we nog uitsluitsel bij de presentator. Misschien heeft Ben een slechte ervaring met de behandelingsmethode gehad, in welk geval de uitspraak wél op hem persoonlijk van toepassing is. Antwoord in beraad.

Ook het luistercomfort van onze radionetten is vaak een bron van frustratie. Zo meldt een luisteraar dat Klara Continuo steeds onderbroken wordt bij het luisteren via DAB+. ‘Continuo’ is het Italiaanse woord voor ‘aanhoudend’. Als de digitale radiozender Klara Continuo dus continue onderbroken wordt, dekt de naam nog steeds de lading. Uit gegevens van het Lijnencentrum blijkt dit evenwel niet de bedoeling te zijn. De klacht is gegrond, de klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Een andere luisteraar van Klara Continuo merkt op dat er op de zender ook “Franse popmuziek te horen is”. Als we Franse chansons tot de popmuziek rekenen, klopt de vaststelling. Er is bewust voor gekozen om op Klara Continuo niet uitsluitend Italiaanse muziek te laten horen. De klager krijgt een standaardantwoord.

Moeilijker is het beantwoorden van een klacht over de haartooi van enkele journaalankers. Zo vindt een kijker deze kapsels “uit de middeleeuwen stammen”. Nu kunnen smaken wel degelijk verschillen, maar was er in de middeleeuwen al wel sprake van trendgevoelige snits? Uit een snelle zoekopdracht blijkt dat de historische documentatie over haarstijlen van de 5e eeuw tot de 14e eeuw ontbreekt. Met andere woorden: de klacht is onderzocht en onontvankelijk verklaard, de klager krijgt een standaardantwoord.

Tot slot vindt een kijker het erg ongepast dat de VRT niet voldoende geld heeft uitgetrokken om bloemen te kopen voor de 65e verjaardag van Martine Tanghe. Mocht het van mij afhangen, kreeg Martine natuurlijk elke dag bloemen, telkens ze een nieuwsuitzending vakkundig tot een goed einde had gebracht. Maar als we daarmee beginnen, moeten we dat voor alle ankers doen, en dan gaat de kostenpost 32754.3 (Bloemen en chocolade voor journaalankers) weer drastisch naar boven. In het licht van de naderende beheersovereenkomst zou dat problematisch kunnen zijn, er zouden zelfs parlementaire vragen over kunnen komen.

Maar geen zorgen, we hebben deze opmerking wel degelijk ter harte genomen. Deze kijker - een belastingbetaler als u en ik - wou méér bloemen voor Martine. Dus gaven we méér bloemen aan Martine toen we haar hebben uitgezwaaid bij haar pensioen. Klacht afgesloten.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’