dinsdag 24 augustus 2021
24 augustus 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Laat ons vermijden dat Kim Debrie in onderbroek moet presenteren’

COLUMN - 24 augustus 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Kim Debrie

De afgelopen 14 dagen werd er 788 keer contact opgenomen met onze dienst. Een dertigtal klachten gingen over een reclamespotje van Studio Brussel op televisie, waarin twee jongeren elkaar stevig binnendoen. Daarbij zoemt de camera in op het eigenlijke tongenwerk, wat een kijker deed denken aan “naaktslakken”. Iemand anders schrijft zelfs geschokt en verontwaardigd te zijn door deze “pornoclip”. “Kijkers kiezen niet voor deze wansmakelijke beelden, ze worden ons zomaar door de strot geduwd. En wat met onze jeugd, en wat met corona?” Toegegeven, dat deze beelden net voor ‘F.C. De Kampioenen’ werden uitgezonden, zorgde ook in onze living voor een zekere ongemakkelijkheid. Of zoals mijn jongste dochter het noemde: “zot awkward!” Ik heb de verzamelde opmerkingen meteen doorgespeeld en voortaan wordt de video uitsluitend nog nà 20.30 uur uitgezonden.

Een trouwe luisteraar van ‘Zot veel vakantie’ op Radio 2 houdt de livestream op Eén nauwlettend in de gaten. Tijdens de uitzending van 17 augustus was daar te zien dat presentatrice Kim Debrie plaatsnam op de leuning van een bankje in domein De Gavers in Geraardsbergen. “Ik vind het schandalig dat ze het slechte voorbeeld geeft door met haar voeten op de zit te staan en met haar achterste op de leuning te zitten. Het voorbeeld wordt gevolgd en veel banken zijn nu te vuil om er normaal op te zitten!”

Ik heb voor de zekerheid gebeld naar de mensen van De Gavers, en gelukkig blijkt het allemaal nogal mee te vallen wat die vuiligheid betreft. Volgens Kim zelf was er trouwens een goede reden om het zo te doen. Zo waren de banken die dag té nat, waardoor ze anders met een natte broek verder moest werken. En dat is geen goed idee. Begin dit jaar kreeg Kim nog burgemeester Bart De Wever in onderbroek voor de camera, met alle klachten vandien. Laat ons dus vermijden dat Kim zélf in onderbroek moet presenteren. Klager krijgt een standaardantwoord.

Iemand heeft de oproep van ‘Jouw VRT’ wel heel erg ter harte genomen. Deze zomer krijgen alle Vlamingen de kans om ons te vertellen hoe we van de omroep nog meer jóuw VRT kunnen maken. Het invulformulier op de website bleek voor deze persoon evenwel te beperkend, dus kregen we deze uitgebreide lijst opmerkingen.

- “Als de VRT van iedereen is, dan zou de VRT misschien eens kunnen beginnen om idiote programma's te schrappen, zoals de soap ‘Thuis’ of dat van Walter Grootaers, ‘Homo Universalis’.” Dat laatste is geen programma maar een rubriek uit ‘Iedereen beroemd’. Maar goed, we begrijpen elkaar. De opmerking kan dus juist opgevolgd worden.

- “Indien U deftige programmatie wil, dan zou U misschien eens een ECHTE film kunnen tonen, evenals komediefilms enz.” Deze zomer zendt Cinema Canvas elke woensdag, donderdag en vrijdag films uit, vorige week nog de komedie ‘Some Like It Hot’. Daar waren geen klachten over, dus ik vermoed dat het de echte was.

- “U zou misschien ook terug eens satire en echte onderzoeksjournalistiek kunnen brengen. In plaats van de (meestal) relatief flauwe zever van Rudi Vranckx.” Dat laatste vind ik moeilijk. Bedoelt de kijker hier: Rudi is een slechte komiek?

- “Ook een ECHT showprogramma zoals op de ZDF zou niet misstaan ten gepaste tijde.” Dat ligt dan weer erg moeilijk. In de Beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid staat immers: “De VRT vervult een stimulerende rol op vlak van Vlaamse en Nederlandstalige muziek.” Dus niet op vlak van Duitse muziek. Maar toch hartelijk dank voor uw constructieve inbreng. 

K*t trailers

Een collega kreeg van een kijker het verwijt “lichtgeraakt” te zijn. Aanleiding was deze klacht. “Stop met die k*t trailers. Ik wil ‘Het journaal’ casten. Dan opent uw app een k*t trailer.” Na een technische check bleken er geen algemene technische problemen bij het casten van ‘Het journaal’. Maar, zo antwoordde de collega: “Mag ik u beleefd vragen om te stoppen met dit soort taalgebruik aan het adres van de VRT.” De openbare omroep stelt immers alles in het werk om een klantvriendelijk beleid te voeren. Elementaire beleefdheid is daar een onderdeel van. En dat vindt de klager getuigen van “lichtgeraaktheid”. “Iets een k*t ding vinden, is geen persoonlijke belediging. Als dat u raakt, doet u misschien de verkeerde job.” Opvoeding is inderdaad niet onze job. (Het sterretje in k*t is trouwens geen ‘a’. En dat in l*l ook geen ‘o’.)

Vanochtend zat er dit in mijn mailbox: “Ik heb net iets over de Paralympics naar u gestuurd, maar met mijn slaapkop, ik ben net wakker, had ik niet gemerkt dat het over een artikel van 2012 ging.” Wanneer ik niet kan slapen, kijk ik naar de herhaling van ‘Het journaal’. Maar misschien moet ik ook eens proberen om negen jaar naar beneden scrollen op sporza.be.

Tot slot geen klachten over ‘Blokken’ wegens zomerstop. En dat is jammer, vooral voor een journalist van een niet nader te noemen showbizzsite die nogal gretig uit mijn column citeert. Wil je voortaan wel de juiste bron vermelden, en doorlinken naar mijn stukje proza op vrt.be?

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’