maandag 16 augustus 2021
16 augustus 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Waarom heeft Ruben Van Gucht méér blazers dan Frank Deboosere?’

COLUMN - 16 augustus 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen. 

Ruben Van Gucht in Sporzastudio

Toegegeven, ik had me mijn terugkeer van verlof wel wat anders voorgesteld. Meestal is de zomer een klachtenluwe periode met voornamelijk herhalingen van klachten over de geprogrammeerde herhalingen. Maar wanneer ik hoorde over de opmerkingen van ‘een Sporza-journalist’, wist ik meteen hoe laat het was. Of zoals deze klager het treffend heeft omschreven: “Ik hoop dat jij als klachtendienstverwerker wel een fijne dag hebt. Je zal afgelopen weekend vast ook gezucht hebben als je dacht aan je inbox.” True. Deze stroom aan berichten hebben we niet meer gezien sinds Geert Hoste het nodig vond zijn rechterarm te strekken in De ideale wereld.

Voor alle duidelijkheid: jullie bekommernissen worden - zoals altijd - ter harte genomen. Iedereen krijgt een officieel antwoord namens de omroep. Verder is het niet aan mij om hier grote meningen over te verkondigen, die lees ik immers al genoeg. Maar laat me wel even dit stellen: mocht mijn man zulke zogenaamde ‘cafépraat’ verkondingen, zal er ook lang niet gep**pt worden.

Een sportkijker krijgt hartkloppingen en een verhoogde bloeddruk bij het aanhoren van de eigenlijke commentatoren van Sporza. “In de verslaggeving van wielrennen en voetbal sluipen recent onnodige termen in als leadout, rollercoaster, wingback en dergelijke. Bij mijn weten zijn veel onmondige kijkers hier niet mee gediend en wordt dit alles verwarrend.” Ook hekelt hij het gebruik van dierennamen wanneer er over de Belgische ploegen wordt gesproken. “Het gaat toch om nationale ploegen of komt alles uit Planckendael? Als neutrale volger van sport zijn dergelijke termen zeker niet verduidelijkend.” Het blijft evenwel moeilijk om de ploegnamen namens de VRT te veranderen. Dat zou dan weer verwarrend werken voor de andere ‘neutrale’ kijkers. Klager krijgt een standaardantwoord.

Sport blijft in het algemeen een precair onderwerp: voor de ene is er te veel aandacht, voor de andere dan weer te weinig. Een greep uit de klachten:

  •  “Waarom wel paardensport en skaten (saai), en niet de zwaarste en mooiste Olympische sport: synchroonzwemmen?”
  •  “Mogelijk is het U ontgaan, maar de voetbalcompetitie is gestart. Waarom GEEN ‘Extra Time’?”
  •  “Ik kan blijkbaar niet kiezen of ik wel Sporza wil in het nieuwsoverzicht. Ik stoor me zo hard aan het overaanbod van sport.”
  •  “Tot mijn grote verbazing werd ook deze avond weer niets vermeld over het feit dat onze BELGISCHE JUMPINGRUITERS morgen aan de start komen op de Spelen in Tokio.”
  •  “Ik stel mij de vraag of ‘Studio Tokio’ een modeprogramma is.”

Over mode in sportprogramma’s gesproken: een kijker wil weten waar Ruben Van Gucht zijn vest en broek heeft gekocht. Zelf ben ik te allen tijde voorstander van de broeken die Ruben draagt, maar ik vraag het even na. Iemand anders vraagt zich dan weer af waarom deze sportjournalist méér outfits heeft dan Frank Deboosere. “Kan er iemand Frank sponseren met kleding? Ik vind het spijtig Ruben Van Gucht alle dagen een nieuw kostuum krijgt en mijn beste weerman het alle dagen met zijn blauw blazertje moet doen.” Ik heb Frank even opgebeld, en volgens hem moet de klager beter leren kijken. “Ik heb ook een grijs kostuum, en een bruin kostuum,” aldus de beste weerman. Maar vooral geen groen kostuum, want dat zou niet werken met de green key

Een herboren Ben Crabbé?

Een kijker van Het journaal merkt op dat een nieuwsanker “bijsturing nodig heeft in haar uitspraak van Franse woorden. Specifiek gaat het om de uitspraak van de stad Chaudfontaine, waarbij verschillende keren de eind-d van de eerste lettergreep werd uitgesproken. “U kan de uitspraak controleren via het luidsprekertje van Google Vertalen. Ik ben een meertalige Vlaming die in het Frans gestudeerd heeft, die elke taal mooi vind en dit "akkefietje" erg vind in een officieel drietalig land als België. Toegegeven, ik ben een taalpurist.” Ik ben dat niet, dus zie ik de gemaakte dt-fouten door de vingers.

Een ontevreden kijker/luisteraar van ‘Zomerhit 2021’ liet ons afgelopen weekend het volgende weten. “Eén ding stoot me tegen het hart: op de site kan je normaal gezien stemmen voor de ‘Zomerhit 2021’ maar als je niemand van de genomineerden verkiest kan je gewoon niet op "niemand" stemmen!” Dat klopt. Stel dat we een systeem installeren waarbij er blanco gestemd kan worden, gaan die stemmen misschien wel naar de meerderheid. Die komen dan ten goede aan Regi en Niels Destadsbader, wat mij dan weer tegen het hart, of voor de borst stoot.
Een gedupeerde van ‘
De stoel’ stuurde ons dan weer dit: “Mijn schoondochter spurtte naar buiten omdat ze de locatie van ‘De stoel’ wist. Sleutel nog in het slot. Slotenmaker kostte 180 euro. Misschien kleine attentie?” Jammer genoeg is het niet aan de Klantendienst om troostprijzen te voorzien. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Verder blijven Ben Crabbé en zijn ‘Blokken’ zelfs tijdens de zomerstop de gemoederen beroeren. Zo schrijft een ex-fan: “Ik kijk niet meer graag naar ‘Blokken’ omwille van de presentator. Ik hoop dat hij zich wil herbronnen tijdens deze vakantie, zodat we een ‘herboren’ presentator mogen begroeten volgende maand.” Op vlak van rebirthing hebben we bij mijn weten geen experts in huis. Bovendien vraag ik me oprecht af hoe deze kijker gaat weten of Ben wel degelijk herboren is, wanneer deze nog weigert te kijken? Klager krijgt een standaardantwoord.

Tot slot meldt een luisteraar van Klara dat er ‘s ochtends al drie keer “het geluid van een klassieke wekker” tijdens de muziek te horen was. “Het is echt luid en duurt een dertigtal seconden.” Ik vind het wel goed dat àls onze klassieke radio een wekker laat horen, het een klassieke wekker is.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’