dinsdag 15 december 2020
15 december 2020

Drie rode bolletjes in Tik Tak? Dat wordt een aardbei!

COLUMN - 15 december 2020 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Tik Tak huisje

De afgelopen 14 dagen werd onze dienst 2.353 keer gecontacteerd. Er bereikte ons onder meer klachten omdat men ‘geërgerd aan het weekend begint’ door het ontbijt met de politici op zaterdagochtend op Radio 1, omdat er ‘te veel gevloekt wordt’ in Black Out en omdat er ‘te veel reclameboodschappen’ worden uitgezonden. Wat dat laatste betreft kan ik de klager geruststellen: in de nieuwe beheersovereenkomst werd de begrenzing voor inkomsten uit commerciële communicatie opnieuw geplafonneerd. De klager krijgt een standaardantwoord.

Ook Covid-19 houdt de mediagebruiker bezig. Iemand stelt dat er ‘te veel beelden van injecties worden getoond’ wanneer het gaat over de coronamaatregelen. Iemand anders vindt het oneerlijk ‘dat de journaalankers wel nog steeds naar de kapper kunnen’. En er bereikte ons een klacht over de uitzendingen van Winterbeelden op Canvas, die volgens de klager ‘een doorn in het oog zijn voor fervente skiërs die nu moeten thuis blijven’. Het programma dat dienst doet als een geanimeerd testbeeld heet tot op heden evenwel Herfstbeelden, gezien de astronomische winter op het noordelijk halfrond pas op 21 december van start gaat. De klacht is onontvankelijk verklaard, de klager krijgt een standaardantwoord.

Een moeder van een 3-jarige peuter vindt dat er te veel herhalingen worden uitgezonden waardoor zelfs haar kind ‘kan voorspellen dat de drie rode bolletjes in Tik Tak een aardbei zullen worden’. Persoonlijk ben ik geneigd dat als een positief iets te beschouwen. Wie op dergelijke leeftijd al zulke associaties kan leggen, komt misschien zelfs in aanmerking voor het label hoogbegaafdheid. Bovendien kan ik deze mama bevestigen dat ze blij mag zijn met deze herhalingen. Mijn eigen dochter kijkt meermaals per week naar de DVD van Frozen en ook zij kan intussen de hele film voorspellen. En nog erger: ze kent alle dialogen vanbuiten en kan alle liedjes meezingen. De klager krijgt een persoonlijk antwoord.

En opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen bedaren. Zo ontvingen we een klacht omdat de presentator nog steeds over ‘de BRT’ spreekt. De naam BRT werd in 1991 vervangen door BRTN, en in 1997 tot het huidige VRT. Wanneer Ben nog spreekt over ‘de BRT’ heeft hij het allicht over de periode voor 1991. Of het is bedoeld als grap, in welke hij goed genoeg weet dat we vandaag over de VRT spreken. Natuurlijk, als we een grap moeten uitleggen, is die duidelijk niet aangekomen. De presentator wordt geïnterpelleerd.

Verder vindt een kijker dat ‘het niveau van Blokken zwaar gekelderd is de laatste tijd’. Een andere kijker meent dan weer vast te stellen dat er altijd ‘een moeilijkere hint wordt gegeven bij het finalespel wanneer een kandidaat reeds meerdere malen het finalespel speelt’. Gezien beide klachten elkaar tegenspreken, lijkt het mij een interessante piste om deze twee klagers met elkaar in contact te brengen. Misschien zit hier zelfs een nieuw format van First Dates in. Idee wordt doorgestuurd naar de netmanager.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’