dinsdag 04 mei 2021
04 mei 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘De splitrok van Goedele Wachters staat niet in de Beheersovereenkomst’

COLUMN - 4 mei 2021 - Elke week behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Column Chloë van de Klantendienst

De afgelopen 14 dagen werd er 1.758 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons klachten omdat er te weinig Prince werd gedraaid tijdens het Prince Weekend van Radio 2, omdat Jan Jaap van der Wal zich wel (en niet) heeft geëxcuseerd voor een item in De ideale wereld, omdat in Karrewiet de aanspreking “mannekes” is gebruikt en “dat is niet inclusief”, omdat het programma De markt “niets te maken heeft met de markt” en omdat de wielerverslaggeving van Michel Wuyts “meer op een koffieklets lijkt dan op kritische journalistieke verslaggeving”. Volgens mijn bronnen brengt Michel evenwel zijn eigen croissants mee. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Verder liepen er vooral klachten binnen over het nieuwe Laat, de vervanger van Het journaal laat op Eén. Zo reageert een kijker geschrokken over de kledingkeuze van Goedele Wachters. “Ik heb geen boodschap aan een nieuwslezeres die comfortabel op een bank zit met een torenhoge split in haar kleed.” De klager benadrukt dat ze zichzelf als een ruimdenkend persoon beschouwt “qua ras, seksuele voorkeur of geloofsovertuiging”. Maar toch. “Zijn dit de nieuwe ethische normen en waarden van de VRT?”

Ik ben dat even gaan opzoeken in de Beheersovereenkomst 2021-2025. Over waarden staat er: “De VRT is onafhankelijk, betrouwbaar en hanteert de hoogste standaarden inzake onpartijdigheid, beroepsethiek en integriteit.” Toegegeven, er staat nergens “de hoogste split”. Maar de vestimentaire keuze van een schermgezicht wegzetten als een gebrek aan integriteit, vind ik dan weer wat overdreven. Bovendien, als Goedele comfortabel zit - zoals de klager terecht opmerkt - dan lijkt mij dat een goede zaak.

Daarnaast kwamen er ook verschillende klachten omdat de klok in de nieuwe studio niet in het midden hangt, omdat het nieuws een praatprogramma is geworden en omdat de vormgeving van Laat te flitsend is en dat zorgt voor aanvallen van misselijkheid. “Mijn arts hoorde hetzelfde probleem bij verschillende patiënten.” Eens te meer blijkt verandering weer erg moeilijk te zijn. Voor de verandering worden deze klachten dan ook afgehandeld door de Nieuwsombudsman.

De handen van Otto-Jan

Een kijker van de Campus cup laat weten dat hij het handgewrijf van Otto-Jan Ham storend vindt. “Kan iemand hem zeggen daarmee te stoppen aub, dank grtn.” De presentator is zich daar ten zeerste van bewust. “Ik doe dat niet omdat het te koud is in de studio of omdat ik constant mijn handen zit te ontsmetten. Enfin, sinds corona ontsmet ik natuurlijk regelmatig mijn handen. Maar voor de camera is het vooral een manier om mijn spontane nervositeit onder controle te krijgen. Anders waren er misschien nòg meer klachten.” Klager krijgt een persoonlijk antwoord. 

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator uitspraken doet als “kei-fucking jammer”, omdat hij meezingt met nummers en de kijker “liever eens het originele fragment hoort” en omdat hij vraagt aan een kandidaat of zij een antivaxer is. “Dat is ongepast aangezien het een persoonlijke vraag is.” Er kwamen ook klachten omdat een aflevering van het spelprogramma moest wijken voor het Overlegcomité, terwijl Blokken nochtans wél in de papieren tv-gids was aangekondigd. Een klager voelt zich zelfs bedrogen aangezien die “moet werken om de papieren tv-gids te kunnen betalen”. Gezien de VRT deze tv-bladen niet zelf uitgeeft, wordt die laatste klacht onontvankelijk verklaard. Alle klagers krijgen een standaardantwoord.

Tot slot liet iemand ons weten het lastig te vinden dat er in Touché op Radio 1 gasten worden uitgenodigd. De klager zou op zondagochtend immers liever naar muziek luisteren. Jammer genoeg is men anno 2021 met handen en voeten gebonden aan het lineaire audio-aanbod van de Vlaamse zenders, natuurlijk.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’