Chloë van de Klantendienst: ‘Is het aan de VRT om de taalsamenstelling in Brussel te veranderen?’

COLUMN - 21 september 2021 - Elke week
behandelt de VRT-klantendienst een duizendtal vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Lidewij

De afgelopen 14 dagen werd er 1.153 keer contact opgenomen met onze dienst. Er bereikten ons verschillende klachten over mild dronkenschap in een uitzending van Vive le vélo. Ik geef het door aan de catering.

We kregen een klacht over de rubriek ‘Mijn stad’ in Iedereen Beroemd. “Ik vind het spijtig dat er in Brussel alleen maar Frans wordt gesproken. Het was met Lidi.” Er zit veel in die ene zin. Zo is de kijker geen liefhebber van de Franse taal, baseert hij zijn kennis over Brussel op tv-reportages en hanteert hij het koosnaampje van reporter Lidewij Nuitten. Dat laatste is schattig en wijst op de mogelijke zachte inborst van de klager. Alleen, de klacht zelf is nogal ingewikkeld. Gaat het om Brussel-Stad, het arrondissement Brussel-Hoofdstad of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? En wordt daar dan enkel Frans gesproken?

Op basis van de reportage van Lidi zou je kunnen denken van wel: er kwamen twee personen aan bod en die spraken Frans. Dat waren willekeurige buurtbewoners die op de annonce - sorry, aankondiging - van de reporter waren afgekomen. Nu is een oproep geen wetenschappelijke basis voor een degelijke steekproef, en ook de opkomst is op dat vlak wat problematisch. Twee personen is niet gelijk aan heel Brussel (stad, arrondissement noch gewest). Daarnaast sprak een van die twee Franstaligen over zijn Nederlandstalige buren. Er wonen dus ook minstens twee Nederlandstaligen in Brussel, maar het Frans is er inderdaad de lingua franca. Los daarvan weet ik niet goed of de kijker nu verwacht dat de VRT de taalsamenstelling in Brussel kan veranderen. Het bericht is bezorgd aan Lidi, klager krijgt een standaardantwoord.

Ook een Limburgse kijker ondervindt taalproblemen. “Wordt het West-Vlaams het nieuwe Algemene Nederlands op televisie? Ik vind dit tegenwoordig echt een beetje van het goede teveel.” Zo stelt de klager dat er in elk panel wel een West-Vlaming zit, een nieuwe serie op zondagavond over de brandweer van Oostende gaat, en “ze hebben nog maar pas Eigen kweek door onze strot geramd”. “Doe er aub iets aan. Het is echt niet leuk meer.” In Iedereen Beroemd hebben we al eens Franstaligen opgevoerd, maar dat is duidelijk ook geen oplossing. We werken eraan.

Groene shit

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we klachten omdat de presentator lacht met de kin van Raymond van het Groenewoud, lacherig doet over alles wat met fauna en flora te maken heeft en “die klootzakken” heeft gezegd. “Wat een taal! Alles kan en alles mag momenteel bij de VRT. Verwijderen die pretentieuze dwaas!!” Maar de meeste uitroeptekens kregen we mensen die Bens houding tegenover niet vaccineren hekelen. “Daar hoeft dat mannetje niet over te beslissen wat ik wel of niet wil!!” Ook dat hij de vraag heeft gesteld, of zijn kandidaten gevaccineerd waren, ligt gevoelig. “Deze ‘dwang’-vraag is ongehoord. Deelnemers hebben niet echt de keuze om niet te antwoorden.” Maar om te kunnen deelnemen, moeten ze wel een Covid Safe Ticket kunnen voorleggen, dat is de wet. Kandidaten moeten niet gevaccineerd zijn, maar dan moeten ze wel een negatieve covidtest kunnen voorleggen. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Tot slot was er nog deze boze Thuis-kijker. “Dagelijks worden we via het programma Thuis geconfronteerd met groene shit.” Bij mijn weten wordt er in onze dagelijkse fictiereeks geen wiet gerookt, maar ik kijk het na.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst
dinsdag 21 september 2021
21 september 2021

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Persoonlijk zou ik Annelies Beck niet als clochard omschrijven’

VRT gooit de deuren open voor Dag van de klant

Chloë van de Klantendienst: ‘Is het aan de VRT om de taalsamenstelling in Brussel te veranderen?’

Chloë van de Klantendienst: ‘Persoonlijk vind ik Baard Schols erg sexy’

Chloë van de Klantendienst: ‘Laat ons vermijden dat Kim Debrie in onderbroek moet presenteren’

Chloë van de Klantendienst: ‘Waarom heeft Ruben Van Gucht méér blazers dan Frank Deboosere?’

Chloë van de Klantendienst: ‘Even dacht ik: dit gaat over het polshorloge van Ruben Van Gucht’

Chloë van de Klantendienst: ‘Een kijker ziet liever nazi’s dan voetballers’