dinsdag 09 november 2021
09 november 2021

Chloë van de Klantendienst: ‘Dank voor je fijne vermelding in je programma, Ben Crabbé!’

COLUMN - 9 november 2021 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Ben Crabbé in het decor van Blokken

De afgelopen 14 dagen werd er 1.192 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen berichten omdat iemand “razend” wordt van West-Vlamingen die onze taal niet “beheren”, omdat iemand het contract van de Planckaerts “zo gedetailleerd mogelijk” wil inkijken en omdat de intro van Dagelijkse Kost niet geschikt is voor de Eén-kijkers. “Momenteel is het iets voor Canvas. De danspasjes in de keuken zijn cultuur met de grote K. Kan er geen andere intro?” De VRT stimuleert cultuurbeleving, dus de danspasjes blijven nog even. Iedereen krijgt een standaardantwoord.

Vele Vlamingen blijven bezorgd om het klimaat en deze persoon vindt dat de publieke omroep ook zijn steentje moet bijdragen. “Ik mis op de VRT een programma dat op een onderhoudende manier informatie brengt over milieu en klimaat.” Dat Jill Peeters in Wat houdt ons tegen? op Canvas de oorzaak van onze huidige klimaatverandering onderzoekt, is blijkbaar aan diens aandacht voorbijgegaan. Klager krijgt de link naar VRT NU.

Een luisteraar van Radio 1 wachtte 193 dagen met in het insturen van deze prangende levensvraag: “Welk lied is gedraaid op 25 april 2021, vlak voor het 10 uur nieuws?” Gelukkig heeft de VRT een goed archief, dus heb ik kunnen achterhalen dat het ging om het nummer ‘Nights on Broadway’ van de obscure band The Bee Gees. Zeg nu nog eens dat de VRT-radiozenders altijd dezelfde muziek spelen. Case closed. Luisteraar krijgt een persoonlijk antwoord.

Een koppel dat elke dag trouw naar het weerbericht kijkt, vindt het vreemd dat weervrouw Sabine Hagedoren hen met ‘dag beste kijker’ aanspreekt. “Wij zitten toch met twee op de bank... dus ze heeft in ieder geval méér dan één kijker. Het meervoud van kijker is kijkers.” Helaas laat de wet op privacy ons niet toe om vanuit het televisietoestel de huiskamer binnen te kijken. Tot dan zal het nog even ‘dag beste kijker’ blijven. Koppel krijgt een standaardantwoord.

25 seconden per dag

Een fan van Thuis heeft een constructief idee. “Wat als jullie de generiek van de soapserie inkorten tot 5 seconden? Op deze manier kan er 30 seconden meer aan scènes worden vertoond.” Ter illustratie verwijst de bedenker naar buitenlandse reeksen, waar tegenwoordig enkel nog een geanimeerd logo te zien is.

Ik heb het voor de sport even nageteld en de kijker heeft gelijk. De huidige generiek van Thuis duurt 35 seconden. Vervangen we deze door een korte, geanimeerde intro, winnen we 30 seconden aan tijd. Om te beginnen kan ik deze kijker alvast erg gelukkig maken. Bij de start van onze dagelijkse fictiereeks in 1995 duurde de generiek nog een volledige minuut. Fans hebben er sindsdien dus 25 seconden per dag op gewonnen.

Maar gaan we even in op de suggestie, moeten we ook het financiële in kaart brengen. Een aflevering van Thuis duurt gemiddeld 24 minuten en duurt 15 uur om in blikken. Een minuut op het scherm kost dus 37,5 minuten om te draaien. Een seizoen telt zo’n 205 afleveringen, dat zet de eindbalans op ruim 64 uur extra draaitijd. Een meerkost die de belastingbetaler misschien liever niet maakt? Kijker krijgt een standaardantwoord.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo hekelt een kijker “de niet aflatende spot van Ben met de jury” – zowel verbaal als qua mimiek. “Het loopt evenwel de spuigaten uit! Het uur van uitzenden zorgt ervoor dat ook kinderen misschien kijken en wat zij daar te horen/te zien krijgen is allesbehalve van opvoedkundige waarde en de VRT onwaardig. Kunnen jullie ervoor zorgen dat dit ophoudt.”

Videospeler inladen...

Wel, ik heb goed nieuws, want sinds 2 november weet ik dat Ben meeleest met mijn column. Zo denkt hij dat Chloë een pseudoniem is van iemand op de ‘klachtendienst’. Het is Klantendienst, maar toch dank voor je fijne vermelding in je programma, Ben! Meer zelfs, hij zei: “Dat is wel grappig, hoor.” Dat hij daarna de mimiek gebruikte die hij vooral voor de jury voorbehoudt, neem ik er graag bij.

Verder is er iets raar gebeurd. Sinds het bestaan van deze column hebben verschillende programmamakers onze Klantendienst ontdekt. Zo laat Iedereen beroemd bijvoorbeeld elke week een VRT-medewerker reageren op een klacht van kijker of luisteraar. En zo stuurde er vorige week iemand een bericht naar de Klantendienst over die rubriek ‘De klantendienst’, om te weten hoe ze de Klantendienst kon bereiken. “In Iedereen beroemd kan je zeggen wat je stoort op televisie. Graag had ik geweten naar welk e-mailadres ik dit kan sturen.” Dat is méér meta dan de recente naamsverandering van Facebook.

Tot slot wil er iemand graag de FM-frequentie van onze digitale zender Klara Continuo. “Die van Klara is te vinden op jullie site maar die van Continuo helaas niet.” Dat klopt. Meer zelfs, die frequentie bestaat niet. Klara Continuo kan je online beluisteren, of via DAB+, de opvolger van de ether FM. 

Meer info vind je op deze pagina.

Chloë van de Klantendienst

 

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’