“Het was een privilege om zo dicht bij het Lam Gods te staan”

14 februari 2020 — Steven Van Campenhout kreeg als VRT-reporter exclusief de kans om 7 jaar het restauratieproces van het Lam Gods van Van Eyck te volgen. Ontdek alvast zijn ervaringen net voor de lancering van de nieuwe Canvas-documentaire Geheimen van het Lam Gods.

Lam Gods restauratie

Dag Steven. Hoe is het idee ontstaan om de documentaire ‘Geheimen van het Lam Gods’ te maken?

Ik was als reporter bij Cobra.be al eens een filmpje gaan maken van een Bijbel die ze gerestaureerd hadden, maar ik vond het jammer dat de restauratie al bijna voltooid was toen ik ging filmen. Daarom heb ik aan onze eindredacteur voorgesteld om een restauratie te volgen en hij vond dat een goed plan. Ik heb het idee in mijn achterhoofd gehouden, zonder actief op zoek te gaan. Een paar maanden later kwam het nieuws dat ze het Lam Gods gingen restaureren, dus die kans kon ik niet laten liggen!

Hoe voelde het om als enige de restauratie van het Lam Gods op de voet te mogen volgen?

Ik heb mij altijd erg geprivilegieerd gevoeld omdat ik zo dicht bij het Lam Gods mocht staan. Soms lieten de restaurateurs mij ook eens door hun microscoop kijken. Het kunstwerk staat normaal altijd in een glazen kooi, dus dat was erg bijzonder.

Wat is de meest indrukwekkende ontdekking die tijdens de restauratie aan het licht kwam?

De herontdekking van Van Eyck. De panelen waren voor 70% overschilderd terwijl er eigenlijk weinig schade aan was. Er zijn gebouwen onder de overschilderingen naar boven gekomen die 450 jaar verborgen zijn geweest. De restaurateurs hebben echt het genie Van Eyck teruggevonden.

Daarnaast is nu ook wetenschappelijk aangetoond dat het kwantrijn authentiek is. Daaruit blijkt dat Hubert Van Eyck is begonnen aan het kunstwerk en dat zijn broer, Jan Van Eyck het heeft afgewerkt. Nu rijst de vraag, wie heeft dan wat geschilderd? Een kwestie waar kunsthistorici weer decennialang over kunnen discussiëren.

De documentaire was echt een groepswerk. Ik ben een reporter en ken ook mijn beperkingen. Ik heb niet de visie van een regisseur, een eindredacteur of een producer om zo’n documentaire alleen te maken.

Steven Van Campenhout, reporter
Reporter Steven Van Campenhout

Ben je tevreden over het resultaat van de documentaire?

Ongetwijfeld, maar ik zeg altijd: het is niet mijn documentaire. Ik zorgde voor filmpjes en interviews voor op de website, maar de documentaire was echt een groepswerk. Ik ben een reporter en ken ook mijn beperkingen. Ik heb niet de visie van een regisseur, een eindredacteur of een producer om zo’n documentaire alleen te maken.

Heb je door dit project een andere kijk gekregen op de kunst van Van Eyck?

Absoluut, ik ben geen kunstkenner. Ik kende Van Eyck en het Lam Gods wel, maar ik wist er niet zo veel over. Nu herken ik de kracht en het meesterschap van Van Eyck, dus ik ben erg blij dat ik dit project heb mogen doen.

Welke herinnering(en) houd je over aan dit project?    

De contacten met de mensen. Ik heb enorm veel respect voor de restaurateurs. Ik heb het Lam Gods zeven jaar gevolgd, dus je leert elkaar appreciëren en vertrouwen en dat vind ik erg fijn. We gingen ook samen lunchen, dus dat creëert een band die je normaal gezien niet snel hebt als je een tv-programma maakt.

Geheimen van het Lam Gods loopt vanaf zondag 16 februari om 20.55 uur op Canvas en meteen ook integraal op VRT NU.

Dossier: Cultuur
vrijdag 14 februari 2020
14 februari 2020

Meer over Cultuur

Welke aandacht besteedt de VRT aan klassieke muziek?

Studio Brussel lanceert twee nieuwe digitale muziekstreams Hooray en Bruut

'Juicy' van The Notorious B.I.G voor het tweede jaar op rij favoriete hiphopnummer van Studio Brussel-luisteraar

De VRT trekt voluit de kaart van het boek

Studio Brussel organiseert tweede interactieve online concertavond met Belgische artiesten

Klara en Canvas bieden alternatief voor Koningin Elisabethwedstrijd

Nieuw op Canvas: Ontoerekeningsvatbaar

Canvas en publiq presenteren ‘cultuur in uw kot’