Waarom is de VRT de grootste cultuursponsor van Vlaanderen?   

21 februari 2020  — Cultuur is in alle maten en vormen aanwezig op de VRT. Programma’s, initiatieven of evenementen, op televisie, radio of digitaal: cultuur in al haar diversiteit zit verweven in het DNA van de openbare omroep en maakt een onmisbaar deel uit van het aanbod.

1. De cultuuragenda op de voet volgen

In Vlaanderen gebeurt bijzonder veel op cultureel vlak: festivals, concerten, events, recitals, dans- en theatervoorstellingen, tentoonstellingen, screenings,… De culturele agenda getuigt van een rijk aanbod. Een keuze maken is daardoor niet altijd even evident. De verschillende VRT-merken engageren zich daarom om hun publiek in te lichten over de relevante en boeiende cultuuritems op die agenda. Ze gidsen hun publiek doorheen het aanbod en wijzen op de cultuuritems die de moeite waard zijn.

Dat informeren over de cultuuragenda gebeurt zowel in gespecialiseerde programma’s (zoals Culture Club op Radio 1 of Pompidou op Klara) als in algemenere programma’s (zoals Het journaal op Eén, Karrewiet op Ketnet of De afspraak op Canvas). De merken houden daarbij steeds rekening met hun doelgroep: het publiek van Klara verwacht andere cultuurinformatie dan het publiek van MNM of Radio 2. Of een cultuuritem het (al dan niet) haalt tot een uitzending, heeft daarnaast ook vaak te maken met de geografische relevantie. Een voorstelling die in gans Vlaanderen toert, zal sneller gebracht worden dan een eenmalige voorstelling in een beperkte regio. Dat wil niet zeggen dat regionale initiatieven helemaal niet aan bod komen: de regioredacties van Radio 2 hebben speciale aandacht voor de acties, projecten en evenementen uit hun streek.

cultuur en media items in journaal

2. Cultuurbeleving stimuleren

De VRT zet sterk in op cultuurbeleving. Cultuurbeleving gaat letterlijk over het beleven en ervaren van allerlei vormen van cultuur. De openbare omroep stimuleert die cultuurbeleving door allerlei evenementen op locatie te organiseren. Die evenementen zijn de ideale gelegenheid om de Vlamingen te ontmoeten en hen actief te laten deelnemen aan cultuur. Denk maar aan de Studio Brussel Showcases, Hooray 100, Radio 2 Zomerhit, de MIA’s, Ketnet Musical, Ketnet Zomertour, het Gala van de Gouden K’s, Iedereen Klassiek, de rivierreizen van Radio 2 of Klara, Belpop-sessies, MNM Back to the ‘90s and ‘00s(lees verder onder de video)

Video player inladen...

 

Het organiseren van eigen evenementen is slechts een onderdeel van de cultuurbeleving die de VRT aanbiedt. De openbare omroep zet ook in op het bereikbaar maken van externe initiatieven via captaties en de promotie van die events. Daarvoor werkt de VRT sterk samen met partners uit de cultuursector, waaronder Concertgebouw Brugge (Iedereen Klassiek), Rock Werchter en andere festivals, concert- en cultuurhuizen en de Koningin Elisabethwedstrijd

Samen met het publiek cultuur ervaren en delen versterkt het samenhorigheidsgevoel en de sociale cohesie, werkt verbindend. Dat is dan ook de reden waarom de VRT sterk inzet op die cultuurbeleving.

3. Samenwerken met de cultuursector

De cultuursector is een belangrijke partner van de VRT. Zonder de ondersteuning, expertise en inspiratie van de sector zou de openbare omroep haar culturele opdracht maar half zo goed kunnen uitvoeren. Het is dan ook essentieel om te blijven bouwen aan een duurzame vertrouwensband met de cultuursector.

Om die vertrouwensband doorheen de tijd te blijven voeden, vindt op geregeld tijdstip overleg plaats tussen de VRT-merken en de cultuursector. De samenwerking heeft al een aantal boeiende en terugkerende initiatieven en evenementen opgeleverd:

  • Klara: Klara in deSingel (met deSingel in Antwerpen), Iedereen Klassiek (met Concertgebouw Brugge, Brugge Plus en Stad Brugge), Klarafestival (met FVV/Brussel), In Focus (met stadstheaters)
  • Radio 2: De Radio 2 Tuindag (met Libelle)
  • Radio 1: De Lage Landenlijst (met Omroep Brabant en Omroep Zeeland in Nederland), De wereld van Sofie (met Te Gek, Rode Kruis-Vlaanderen, AZG, Oxfam en Ultima's)
  • Canvas: Kinderen van het verzet (met het CegeSoma en historicus Koen Aerts van UGent), Hanne danst (met Ballet Vlaanderen), Thomas speelt het hard (met Brussels Philharmonic), Geheimen van het Lam Gods (met MSK Gent)
  •  Ketnet: Ketnet Musical (met Studio 100)
  •  Studio Brussel: Concerten van Lokale helden (met vi.be)
  •  Eén: De MIA’s (met Kunstenpunt)
  •  MNM: Let’s get digital (met MAS Antwerpen)
Zwangere Guy op de MIA's JOKKO

Ook op overkoepelend VRT-niveau vindt overleg met de cultuursector plaats. Vier keer per jaar gaat de cultuurcoördinator van de VRT in gesprek met de verantwoordelijken uit de sector. Dat overleg gaat ook geregeld op meer informele basis door, bijvoorbeeld tijdens stakeholderevenementen zoals Expeditie VRT Cultuur (waarop partners uit de cultuursector werden uitgenodigd om cultuur op de VRT te beleven) of Beyond Bruegel in Publiek. Die samenwerking en uitwisseling van informatie is cruciaal om het cultuurbeleid van de VRT relevant te blijven houden.

Naast de kruisbestuiving met externe cultuurpartners, vindt op de VRT tweewekelijks het CCC plaats. Het CCC is het interne cultuuroverleg, waarbij alle merken elkaar op de hoogte houden van de culturele projecten en interesses. In essentie gaat het om informatie uitwisselen, luisteren naar elkaar en zich laten inspireren door externe sprekers uit te nodigen om over toekomstige cultuurprojecten te komen vertellen. 

Expeditie Cultuur

4. Diversiteit in het cultuuraanbod

De VRT hecht veel belang aan de diversiteit van haar cultuuraanbod. Enerzijds brengen de merken programma’s en initiatieven waarin verschillende cultuurvormen centraal staan, anderzijds organiseren ze evenementen waar de cultuur op een actiever niveau beleefd kan worden. Zo zorgt de VRT ervoor dat cultuur aan bod komt op televisie, radio, online en op locatie.

Culturele variëteit staat daarbij centraal. Niet enkel in vorm, maar ook in soorten cultuur. De VRT schenkt aandacht aan alle verschijningsvormen van cultuur: podiumkunsten, muziek, beeldende kunsten, architectuur en design, mode, film en fictie, toerisme, erfgoed, letteren, volkscultuur, amateurkunsten… Dat zijn allemaal cruciale bouwstenen om het rijke culturele spectrum in Vlaanderen weer te geven.

Een greep uit het aanbod op alle relevante platformen:

  • Radio 1: Culture Club, De Wereld van Sofie, Touché, Interne keuken, De Lage Landenlijst
  • Klara: Pompidou, Espresso, De liefhebber, Klara in deSingel, Iedereen klassiek
  • Radio 2: De madammen, De topcollectie, Spits, Radio 2 Zomerhit, Radio 2 zoekt Annie
  • Studio Brussel: De Nieuwe Lichting, de festivalzomer, Burning Man, Rock ’n Roll High School
  • MNM: UrbaNice, Generation M, Planeet De Cock, MNM Start To DJ
  • Ketnet: #LikeMe, Hoodie, Karrewiet, Het boek van de week, Buck in Bokrijk
  • Canvas: Cultuurdocu’s van Canvas: Anne Teresa De Keersmaeker, Broodthaers, Milo Rau, Peeping Tom, Wim Vandekeybus en De Roma, Weg van het meesterwerk, Belpop, de kortfilms, Winteruur, Nachtwacht, Alleen Elvis blijft bestaan, De afspraak
  • Eén: Iedereen beroemd, Reizen Waes, Eurovisiesongfestival, Vandaag, Vlaamse fictiereeksen met cultuurhistorische achtergrond zoals Tabula rasa of Beau séjour

De VRT blijft daarbij aandachtig voor nieuwe kunstvormen en manieren om verhalen te vertellen. Nieuwe kunstvormen zoals slam poetry, streetart, tattookunst… krijgen hun plek in het aanbod. De VRT-merken houden ook de ogen open voor nieuwe platformen en manieren om cultuur naar het publiek te brengen. Zo zetten heel wat merken steeds meer in op podcasts. Denk maar aan De Bourgondiërs of Het verhaal van de muur. Ook online videoreeksen winnen aan populariteit, zoals Dagelijkse Kunst, Pompidou Presenteert, Rock ’n Roll High School, Flowjob of Labels. Canvas zet sterk in op online cultuurdocu’s waarin zowel muziekiconen als Bruce Springsteen, Arno en Pavarotti centraal staan, als kunstenaars Luc Tuymans en Panamarenko. (lees verder onder de video)

Video player inladen...


De VRT-merken bieden met dat diverse aanbod zowel verbreding als verdieping. Die combinatie is noodzakelijk om zoveel mogelijk Vlamingen te boeien met het cultureel aanbod. Verdieping biedt nieuwe perspectieven aan een publiek dat uitgedaagd wil worden en méér zoekt, verbreding maakt cultuur toegankelijk en verrast nieuwkomers en enthousiastelingen.

5. Vlaamse verankering stimuleren

De VRT en haar merken hebben speciale aandacht voor content, talent en initiatieven van eigen bodem. Vlaanderen is bijzonder rijk en creatief, en de openbare omroep wil dat potentieel zoveel mogelijk ondersteunen. Zo draagt de VRT bij tot het versterken van de culturele Vlaamse identiteit.

Een greep uit het aanbod:

  • VivaVlaanderen: het muziekplatform van Radio 2 waarop audiovisuele fragmenten uit het VRT-archief ter beschikking worden gesteld. Radio 2 speelt trouwens ook het meeste Vlaamse en Nederlandstalige nummers af op de radio.
  • #LikeMe: de razend populaire en muzikale Ketnet-reeks waarin Nederlandstalige klassiekers in een nieuw jasje worden gestoken.
  • Docu’s van Canvas zoals Geheimen van het Lam Gods (reeks over de grote Vlaamse meester naar aanleiding van het Van Eyck-jaar 2020), Weg van het meesterwerk (reeks over drie grote Vlaamse meesters in de schilderkunst) of Belpop (portretten van  Vlaamse en Nederlandstalige iconen uit de muziekwereld).
  • Vlaamse artiesten krijgen speciale airplay bij MNM (De Lux), Studio Brussel (de Studio Brussel Showcases of The Tunnel) en Klara (Vlaamse componisten en uitvoerders)
  • Fictiereeksen van eigen bodem met Vlaamse acteurs en makers krijgen een speciale plaats bij Eén (Hoodie, De twaalf, Fiskepark, Over water…). 
  • Radio 1 verzamelt de beste Belgische artiesten op een podium tijdens de Radio 1-sessies. Zo waren er al sessies met onder andere Brihang, Het Zesde Metaal, Raymond van het Groenewoud...(lees verder onder de video's)
Video player inladen...

 

 

Video player inladen...


De aandacht voor de culturele kwaliteit in Vlaanderen beperkt zich niet tot het uitzenden ervan. De VRT en haar merken spannen zich in om het veelzijdige talent in Vlaanderen een forum te geven. Beginnende artiesten ondersteunen en een forum bieden om hun stem te laten horen is broodnodig om de creatieve kwaliteit in de maatschappij hoog te houden. Daarom starten de merken geregeld projecten op om (jong) talent aan te trekken:

  • Tweejaarlijks zoekt Radio 2 naar opkomend comedytalent tijdens De Humorklas.
  • Klara geeft jonge liefhebbers van klassiek de kans om mee te werken aan de Koningin Elisabethwedstrijd tijdens DeZes.
  • Studio Brussel zoekt naar de muzikanten van morgen tijdens De Nieuwe Lichting. Jongeren kunnen hun redactie tijdens de zomer versterken tijdens Festival Force.
  • MNM zoekt naar de beste dj van het moment tijdens MNM Start To DJ. Tijdens MNM Rising Star ontdekken ze wie de opkomende zanger(es) is.
  • Canvas programmeert geregeld kortfilms van beginnende filmmakers.
  • Eén geeft jonge acteurs en filmmakers een platform via fictiereeksen.
  • Kinderen en jongeren met een passie voor dans en zang krijgen hun kans tijdens Ketnet Musical. Ket & Docu geeft jonge filmmakers de kans om documentaires voor kinderen te maken.
Radio 2 Zomerhit © VRT Joost Joossen

6. Digitalisering en cultuurinnovatie

Digitalisering is en blijft een speerpunt in de werking van de VRT, ook op vlak van cultuur. De openbare omroep zoekt naar nieuwe digitale initiatieven op sociale media en andere platformen. Daarbij wordt geëxperimenteerd met nieuwe formats en concepten om verhalen te vertellen. Dat innovatieve aspect gaat verder dan enkel nadenken over welke technologische snufjes kunnen worden gebruikt. Als organisatie moet de VRT leren nadenken op nieuwe manieren van vertellen over cultuur in zijn geheel.

Zo is radiozender MNM actief op Twitch. Dat is een streamingplatform voor gamers wereldwijd. Vooral jongeren vinden hun weg naar het platform. MNM experimenteert er met verschillende formats om die jongeren aan te spreken.

Klara toont met het Iedereen Klassiek-kanaal op YouTube dat klassieke muziek helemaal niet elitair hoeft te zijn. Sander De Keere belicht klassieke muziek vanuit een ander perspectief aan de hand van anekdotes en verhalen. Zo kom je er te weten wat de vogels in het Weense Praterpark te maken hebben met Beethoven, en waarom klassieke muziek en cartoons zo goed samengaan.

Studio Brussel sloeg de handen ineen met Pukkelpop om kunst naar het publiek te brengen op de festivalweide met ArtUnited, om zo aan te tonen dat kunst ook rock ’n roll kan zijn. Jonge Belgische kunstenaars namen een deel van de Pukkelpopweide in en maakten samen met de aanwezigen kunst. 

Video player inladen...

Dossier: Cultuur
vrijdag 28 februari 2020
28 februari 2020

Meer over Cultuur

Hoe ondersteunt de VRT jong talent?

Programma nationale feestdag bij VRT

Bijzonder alternatief voor Boekenbeurs

Klara fietst langs hedendaagse kunst en architectuur

De VRT trekt voluit de kaart van het boek

Lieven Van Gils maakt zomers boekenprogramma op Radio 1

Klara on Tour zorgt voor feestelijke start van de zomer

Koningin Elisabethwedstrijd-laureate Eliane Rodrigues op 1 in 'De Week van de Koningin Top 30' van Klara