Hoe maakt MNM het verschil?

16 juni 2020 - MNM is dé jongerenzender van de VRT. Jongeren en hun leefwereld staan centraal bij alles wat het merk doet. Elke dag opnieuw spant MNM zich in om de jonge luisteraars te entertainen én te ondersteunen bij het opgroeien.

MNM

We leven in een sterk veranderende maatschappij. Voor jongeren is het niet altijd even gemakkelijk om in die complexe omgeving hun weg te vinden. MNM wil in die context een ontspannende hitradio zijn die de jonge luisteraars en hun leefwereld centraal stelt. Op een laagdrempelige manier biedt MNM hen een houvast door zich samen te amuseren, ervaringen te delen en jongeren op weg te helpen. Jongeren vinden in MNM een enthousiaste en trouwe gids die naar hen luistert en hen wegwijs maakt in het leven, grappig waar het kan en serieus waar het moet.

Die aanpak loont. Sinds het ontstaan van het merk in 2010 is MNM uitgegroeid tot de favoriete zender van heel wat Vlaamse jongeren. MNM bereikte in 2019 gemiddeld dagelijks 184.300 luisteraars tussen de 12 en de 24 jaar. Dat stemt overeen met een gemiddeld marktaandeel van maar liefst 25 procent. De luisteraars gaven MNM in 2019 een gemiddelde waarderingsscore van 8,1 op 10.

Annemie Gulickx (nethoofd MNM): "Het is heel fijn om vast te stellen dat zo veel jonge luisteraars afstemmen op MNM. Met programma's als Generation M, waarin we verhalen zoeken die leven bij jongeren, slagen we er in om hen te bereiken. We geven jongeren de kans om te vertellen wat hen bezighoudt en proberen een gids te zijn in een complexe maatschappij. Op antenne én online zoeken we altijd naar de juiste toon en goede verhalen om jongeren te informeren en te entertainen."

MNM is music and more

De essentie van MNM zit vervat in de slogan ‘Music and more’. MNM biedt enerzijds ‘music’ als ontspannende hitradio waar je terechtkan voor de grootste hits van het moment. Via dat populaire muziekaanbod vinden jongeren gemakkelijker de weg naar MNM. Het is de poort waarlangs jongeren de wereld van MNM binnenstappen en verder ontdekken.

Anderzijds is er ook de ‘more’. MNM is zoveel meer dan een hitradio. Het merk wil jongeren niet enkel ontspanning bieden, maar ook begeleiden bij het opgroeien en hen content bieden waar ze écht iets aan hebben.  Die ‘more’ vormt een essentiële bouwsteen in het MNM-verhaal: samen met de jonge luisteraars werkt MNM aan een community waar jongeren zich gesteund voelen, waar ze praktische kennis kunnen opdoen, ervaringen, bezorgdheden en vragen delen, waar naar hen geluisterd wordt zonder (voor)oordelen, en waar ook gewoonweg veel plezier wordt gemaakt. Dat wordt in haast alle programma’s doorgetrokken, zoals De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow, Generation M en UrbaNice.  

Samen met jongeren

Om programma’s te maken waar jongeren echt iets aan hebben, moet MNM weten wat er speelt in hun leefwereld. Daarvoor is de interactie met jongeren essentieel. Zonder hun enthousiasme kan MNM niet bestaan. In alle programma’s zoekt het merk naar interactie met de jonge luisteraars via de MNM-app, sociale media en website, om zo samen met hen radio te maken. De input van jongeren maakt het aanbod van MNM relevant en actueel. In Generation M worden ze bijvoorbeeld actief betrokken en aangemoedigd om hun mening te geven over allerlei onderwerpen. Er wordt dus niet enkel over jongeren gepraat, maar vooral mét hen.

(lees verder onder de video)

Video player inladen...

Taboedoorbrekend, met respect voor elkaars mening

MNM wil verhalen brengen voor jongeren, door jongeren. De leefwereld van de jonge luisteraars staat centraal in het aanbod. Het merk weet dankzij de sterke interactie met jongeren als geen ander wat er leeft in hun wereld, waar ze mee bezig zijn en waar ze van wakker liggen. Zo kan MNM verhalen brengen waar jongeren echt iets aan hebben.

Taboes worden daarbij niet uit de weg gegaan. Jongeren krijgen bij MNM de kans om in alle openheid te praten over wat hen bezighoudt, ook als het soms gevoelig ligt. Of het nu gaat om seks, drugs, gender of identiteit: alles kan en alles mag. Zo heeft MNM de online reeks Awkward Talk gelanceerd, waarin jongeren met een (groot)ouder open en eerlijk in gesprek gaan over allerlei ‘awkward’ onderwerpen zoals seks, masturbatie en drugs. MNM eigenste seksuologe Lotte Vanwezemael geeft als Seksuolotte geregeld antwoord op de prangende vragen van de MNM-luisteraars over seks, relaties en vriendschap. En in Generation M gaat MNM-dj Dorianne Aussems in debat met luisteraars over allerlei zaken, gaande van de beste hotspots voor citytrips en de lekkerste frietjes tot geconfronteerd worden met eenzaamheid, omgaan met sociale media en financiële kopzorgen.

(Lees verder onder de video)

Video player inladen...
Video player inladen...

MNM laat bewust de verschillende meningen van luisteraars aan bod komen. Jongeren krijgen de kans om daarop in te gaan en deel te nemen aan het debat. Zo creëert MNM een sterke community waar in alle openheid over allerlei onderwerpen gepraat kan worden. MNM zorgt daarbij voor voldoende omkadering en duiding, en reikt jongeren alle tools aan om na te denken en hun eigen mening te vormen. Essentieel is dat het gebeurt met respect voor elkaars mening, afkomst en identiteit. MNM let daarbij telkens op het vinden van de juiste toon. Het merk praat met de jongeren over zaken uit hun leefwereld in een taal die ze begrijpen en gebruiken. Zo versterkt MNM de aansluiting met de jongeren.

Die nauwe aansluiting met de leefwereld van jongeren vertaalt zich ook in een jonge aanpak om het aanbod te verspreiden. MNM is meer dan radio. Het merk speelt een belangrijke rol in het leven van jonge mensen. Dat vertaalt zich in een sterke fanbase en online aanwezigheid, met content op de website en in de MNM-app, de meest gedownloade radioapp van de VRT.  MNM zet daarnaast ook sterk in op video- en gamingplatformen zoals Twitch, want als jongerenmerk wil MNM aanwezig zijn op alle platformen waar het jonge publiek ook zit.

(lees verder onder de foto)

Sen De Paepe

Nieuws op maat van jongeren

Dat MNM zich laat inspireren door de leefwereld van jongeren, wil niet zeggen dat het merk geen aandacht heeft voor wat er in de wereld gebeurt. Elk uur brengt MNM nieuws uit binnen- en buitenland op maat van jongeren, aangevuld met updates en hoogtepunten tijdens de ochtend- en avondspits. Tijdens speciale momenten besteedt MNM extra aandacht aan nieuws zoals tijdens de verkiezingen met onder meer de MNM Stemtest. Dit gebeurt telkens op een laagdrempelige manier, zodat iedereen zich kan vinden in het (nieuws)aanbod van MNM.

Jong talent ondersteunen

MNM gaat actief op zoek naar talentvolle jongeren met een passie voor muziek. Via verschillende talentenwedstrijden, zoals MNM Start to DJ, MNM Rising Star en UrbaNice Battle of Talents, biedt het merk jongeren de kans om hun talent in de spotlight te zetten en wil MNM hen helpen om hun talent verder te ontwikkelen. Manu Lammens (muziekverantwoordelijke MNM) benadrukt het belang van die wedstrijden:

We willen een katalysator voor de Vlaamse muziekindustrie zijn, omdat we dat een belangrijke rol voor een jongerenzender vinden. Bovendien biedt dit unieke kansen voor MNM. Wanneer bijvoorbeeld Bruno Mars een concert in ons land speelt, kunnen we dat redactioneel versterken door een jonge, Vlaamse artiest een goede cover te laten maken. Dat is een mooie kans voor de jonge artiest en tegelijk een goede contentaanpak voor ons, een win-winsituatie dus.“

Sinds 2010 zoekt MNM elke zomer naar de strafste jonge dj van het moment tijdens MNM Start to DJ. Veelbelovende en beginnende dj’s sturen hun tracks en mixen door naar MNM, waarna MNM een selectie maakt. De beste dj’s worden een week lang begeleid door allerlei experts tijdens workshops en verschillende dj-sets. Op het einde van de week kiest een professionele jury een winnaar. Die winnaar krijgt een jaar lang een eigen radioshow op MNM. En dat is niet alles: hij of zij mag draaien in het voorprogramma van een grote dj, zoals Dimitri Vegas & Like Mike, en krijgt de kans om een eigen single te maken.

(lees verder onder de foto)

MNM Start To DJ

Met MNM Rising Star gaat MNM op zoek naar nieuw muzikaal zangtalent in Vlaanderen. Dat is in een ietwat atypische talentenwedstrijd, in de zin dat je jezelf niet kan inschrijven. MNM vraagt de luisteraars om hun favoriete onontdekte talent met hen te delen. Na een grondige selectie presenteert MNM vervolgens de finalisten aan de luisteraars. Zij beslissen uiteindelijk wie wint. Manu Lammens: “Dat het publiek de winnaar kiest, is voor ons erg belangrijk. We betrekken ons publiek zoveel mogelijk in wat we doen. We krijgen heel veel positieve respons van luisteraars die het leuk vinden om een stem te hebben in de wedstrijd.” 

(lees verder onder de foto)

MNM Rising Star 2019

UrbaNice Battle of Talents is de jaarlijkse wedstrijd van MNM die helemaal in het teken staat van urban muziek, in navolging van het MNM-programma UrbaNice. In een urban battle nemen de geselecteerde finalisten het tegen elkaar op, waarna een jury, bestaande uit gevestigde artiesten, zoals bijvoorbeeld TheColorGrey, Chucki Beats, DJ Masai en DJ Lady S een winnaar kiest. MNM-dj’s en presentatoren van UrbaNice Anushka Melkonian en Brahim Attaeb staan in voor de begeleiding van de kandidaten...

(lees verder onder de foto)

UrbanNice Battle

Niet enkel muzikale jongeren kunnen bij MNM terecht. Jong radiotalent krijgt de kans om zich te bewijzen tijdens Student Late Night en de MNM Talentdagen. MNM gooit dan letterlijk zijn deuren open voor jongeren die bij MNM willen werken, zowel achter de schermen als in de studio. Dat jong talent is voor MNM zeer belangrijk, omdat zij met hun creatieve ideeën een frisse wind met zich meebrengen:

Tijdens Student Late Night krijgen studenten van zes hogescholen de unieke kans om radio te maken op MNM. Ze werken hun programma van A tot Z volledig uit, onder begeleiding van de radiomakers bij MNM. Uit dat traject kwamen onder andere MNM-dj’s Sen De Paepe, Kawtar Ehlalouch, Wanne Synnave en Dorianne Aussems, nu de sterkhoudster van Generation M

(lees verder onder de foto)

Student Late Night MNM

Tijdens de MNM Talentendagen zet MNM zijn deuren open voor iedereen die denkt dat hij MNM iets te bieden heeft.

Bart De Raes (verantwoordelijke presentatie en netflow MNM): “Met de MNM Talentendagen kunnen we op een zeer laagdrempelige manier radiotalent uitnodigen.  Het toffe aan deze actie is dat zowel presentatietalent als talent achter de schermen kan langskomen. We ontdekten al heel wat mensen die nu voor MNM werken via deze weg. Laura Govaerts, Anushka Melkonian, Evelyn De Backer en Yoren Linsen, stuk voor stuk  belangrijke stemmen, komen uit onze MNM Talentendagen. Ze kwamen dus gewoon binnengewandeld, sommigen zelfs niet met de intentie om te presenteren. Wij zagen iets interessants in hen en zijn samen aan de slag gegaan.”

MNM komt naar je toe

MNM vervult zijn opdracht niet enkel vanuit de studio. Het merk trekt geregeld naar buiten en gaat naar zijn publiek toe. Acties zoals De Strafste School en Marathonradio verbinden en verenigen Vlaamse jongeren en studenten.

Wat ontstond als een gek idee aan de keukentafel is ondertussen uitgegroeid tot een van de spannendste wedstrijden voor middelbare scholieren: De Strafste School. Tijdens De Strafste School gaat MNM letterlijk op zoek naar de strafste school in Vlaanderen en Brussel. Elk jaar schrijven zich verschillende scholen in om de felbegeerde titel in de wacht te slepen. De finalisten-scholen halen alles uit de kast om de MNM-jury ervan te overtuigen dat op hun school les en plezier hand in hand gaat, en dat het er ook na de schooluren aangenaam vertoeven is. Het motto ‘Grenzen verleg je samen’ vat goed samen waar het om draait: scholieren samenbrengen en stimuleren om als groep boven zichzelf uit te stijgen. 

We gaan elk jaar op zoek naar De Strafste School en telkens opnieuw ben ik onder de indruk van het enthousiasme van leerlingen en leerkrachten die alles geven om hun school voor te stellen. Nog mooier is dat de winnaars van de voorbije jaren hun titel met trots blijven dragen.

Annemie Gulickx - nethoofd MNM

Heel af en toe géven leerkrachten straf, maar meestal dóen ze straf. Duizenden leerkrachten halen elke dag straffe stoten uit, door het beste van zichzelf te geven. Ze halen alles uit de kast om de talenten van hun leerlingen te ontwikkelen. Ik vind het geweldig dat MNM onze straffe scholen in de bloemetjes zet, want zij verdienen die erkenning echt.

Ben Weyts, Vlaams minister van Onderwijs

(lees verder onder de video)

Video player inladen...

Ook tijdens de examens is MNM er voor studerend Vlaanderen met Marathonradio. Wat in 2012 begon als een wereldrecordpoging van MNM-dj Peter Van de Veire is ondertussen uitgegroeid een van de meest verbindende acties van MNM. Tijdens Marathonradio schuift MNM drie weken lang alle programmatie aan de kant en zet de zender zich volop in voor leerlingen, leerkrachten, studenten en hun vrienden en familie. ‘De blok’ is namelijk een intensieve periode die enorm weegt op studenten en hun omgeving. Daarom spant MNM zich in om hen te ondersteunen op allerlei manieren: vrienden optrommelen, amusante pauzemomenten bedenken, tips van experts geven of een ontspannende dj-set aanbieden. Zo maakt MNM samen met de studenten de examenperiode een pak aangenamer.

Marathonradio is elk jaar opnieuw het ankerpunt voor studerend Vlaanderen en Brussel. Dit jaar gaat het net iets anders zijn, want niet iedereen heeft examens. Maar we voelen dat jongeren meer dan ooit nood hebben aan een luisterend oor en ontspanning. Die laatste weken voor de zomervakantie worden sowieso een uitdaging: of je nu examens hebt of niet. En dan is Marathonradio de perfecte steun en toeverlaat.

Annemie Gulickx - nethoofd MNM
Marathonradio
Dossier: Jongeren
maandag 15 juni 2020
15 juni 2020

Meer over Jongeren

Weg naar de top in nieuwe MNM-reeks The Rise

MNM op zoek naar playlist van jouw zomer

MNM zet alles op alles voor Vlaamse studenten

Tijs Vanneste start  zomercamping met jongeren in de Kempen

Nieuws op kindermaat tijdens zomervakantie met 'Karrewiet Zomert'

De kwartfinales van De Campus Cup?

Hoe maakt MNM het verschil?

Stel je nu kandidaat voor de Belgodyssee reportagewedstrijd 2020