maandag 05 februari 2024
05 februari 2024

Maak kennis met de mediamakers van morgen: dit was VRT Squad Bootcamp

Maandag 5 februari 2024 - VRT wil vanuit haar rol als publieke omroep maximaal inzetten op het engageren van jong talent en hen op een ervaringsgerichte manier zich laten ontwikkelen binnen een professionele mediacontext. Via VRT Jobs wordt daarom doorheen het hele jaar ingezet op verschillende initiatieven. Het meest recente offensief in dat kader vond vorige week plaats, VRT Squad Bootcamp. 

24 jongeren van de Thomas More-hogeschool in Mechelen zakten voor een week lang elke dag af naar Brussel voor het VRT squad Bootcamp. Hier volgden ze workshops en kregen ze inspiratiesessies van experts uit het VRT-huis rond verschillende onderwerpen. Onder andere: online humor, doelgroepbepaling, pitchen en influencer marketing passeerden de revue. Dat laatste in het bijzonder werd gegeven door Princela Boatey vanuit VRT Marketing. Voor haar was het een bijzonder moment aangezien ze zelf Media NXT-traject aflegde één jaar geleden en op die manier zelf als jong talent bij VRT aan de slag mocht gaan. “Ik vond het best spannend om voor VRT Squad een presentatie over influencer marketing te geven, zeker omdat ik vorig jaar nog op hun plek zat. Zo zie je maar dat er op een jaar tijd heel veel kan veranderen. Door dit soort initiatief sta ik waar ik nu sta en daar ben ik heel dankbaar voor.”

Oog voor jong talent

An Dezeure is hoofd bij VRT Jobs en benadrukt het belang van het initiatief. “Deze VRT Squad Bootcamp is voor ons de uitgelezen kans om jong talent op een ervaringsgerichte manier media-ervaring te laten opdoen. Het is een mooie wisselwerking. De jongeren krijgen de kans om gedurende een week, professioneel begeleid te worden, en langs de andere kant is het voor ons ook een manier om te connecteren met de mediamakers van de toekomst. Dat ervaringsgericht leren rollen we op VRT uit in de brede zin van het woord, ook intern. Zo organiseren we regelmatig leerweken en leerlabo’s waarin we collega’s prikkelen met inspiratiesessies, workshops, en ervaringsgerichte leerlabo's.

Directeur Publieke Opdracht, Talent en Organisatie Karen Donders ontving de studenten aan het begin van de week. ”Het was bijzonder fijn om zoveel jonge, getalenteerde mensen te kunnen verwelkomen bij VRT. Wij geven hun de mogelijkheid om van dichtbij kennis te maken met wat media maken day-to-day inhoudt. Tezelfdertijd brengen zij heel wat nieuwe ideeën en perspectieven binnen, en dat verrijkt dan weer onze mensen. We nemen met Talent & Organisatie tal van deze initiatieven en zullen dat de komende jaren blijven doen.”

Inzetten op jongerendoelgroep

De jongeren brainstormden in kleinere groepjes rond het centrale thema ‘hoe kunnen we als publieke omroep jongeren nog meer en beter bereiken met content die draait rond entertainment, ontspanning en humor’. Hierrond maakten ze een voorstel, en dat mochten ze aan het eind van de week pitchen aan een interne jury.

Samenwerking scholen

De samenwerking tussen VRT en verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten is een belangrijke meerwaarde voor de publieke omroep. Jaarlijks volgen zo’n 350 studenten stage bij VRT, worden er regelmatig gastcolleges gegeven en organiseert VRT een hele reeks job- en stagebeurzen. Ook vanuit de hogeschool zelf blijkt dat er vraag is naar dit soort projecten. “Het was een heerlijk inventieve reis bij VRT Squad, waar onze mediastudenten hun creativiteit de vrije loop konden laten in multidisciplinaire teams. Met begeleiding van topspecialisten vanuit VRT tilden ze hun ideeën naar een next level.”, aldus Pascale Aerts, unitmanager Media & Communicatie Thomas More Mechelen. 

Dan rest er natuurlijk enkel nog de vraag wat de studenten zelf meenemen uit VRT Squad Bootcamp. “Ik heb nu nog meer interesse in de media, en in de brede zin van het woord. Hiervoor was ik vooral bezig met podcasts en audio, maar nu ben ik ook geïnteresseerd in mediacontent in de brede zin van het woord.”, aldus één van de deelnemers. VRT Jobs zal in de toekomst verder blijven inzetten op inclusieve projecten waarmee het jongeren wil empoweren om hun weg te vinden als mediamaker en om hun stem te laten horen in de mediawereld. Zij inspireren ons en dagen op hun beurt onze denkkaders uit.

Dossier: Jongeren

Meer over Jongeren

Maak kennis met de mediamakers van morgen: dit was VRT Squad Bootcamp

Nieuwe Ketnet-serie 'Jij beslist: wrappertrip' zet verder in op interactiviteit

Magische start in Brugge: groot kinderkoor vlamt De Warmste Week op gang

Manu Van Acker en Pien Lefranc vlammen langs alle 319 gemeentes van Vlaanderen en Brussel voor De Warmste Week

Geslaagd? De MNM Blokhut telt af naar de zomer

Zes uitbundige jongeren beleven de reis van hun leven… zonder ouders, maar mét cameraploeg

De Warmste Week maakt thema editie 2023 bekend: opgroeien zonder zorgen

Van MNM Blok Party tot De MNM Blokhut: Samen erdoor tijdens de examenperiode