VRT MAX zet vanaf donderdag 1 december 2022 de populairste reeksen uit de geschiedenis van Ketnet in de kijker. Geniet opnieuw van populaire reeksen als De grote boze wolf show, Amika, En daarmee Basta!, D5R, Galaxy Park, Spring, vanaf donderdag 1 december op VRT MAX.
Herbeleef de hoogtepunten van het jarige kindernet via de tien blikvangers hieronder.
1. Tik Tak en Studio.Ket op de BRTN
Op 1 december 1997 krijgen kinderen en jongeren een eigen aanbod op de toenmalige BRTN. Dagelijks van vier tot acht op TV2. Vóór half zeven richt de zender zich op de allerkleinsten met o.a. de klassieker Tik Tak. Om half zeven is er een jeugdjournaal, Studio.Ket, gepresenteerd door Peter Van de Veire en Anabelle Van Nieuwenhuyse. Na Studio.Ket is er een aanbod voor tieners met een hitparade, series en een quiz. Het nieuwe kanaal is volledig sponsorvrij en biedt een veilig aanbod voor kinderen en jongeren.
2. Ketnet als springplank voor jonge presentatoren én muzikanten
Steven Van Herreweghe presenteert als ‘wrapper’ de allereerste Ketnet-uitzending. Zijn collega’s heetten toentertijd Ianka Fleerackers, Gitte Van Hoyweghen en Sven Ornelis. Andere wrappers doorheen de jaren waren Peter Van de Veire, Staf Coppens, Jelle Cleymans, Karolien Debecker en Niels Destadsbader.
Ook voor heel wat muzikanten was Ketnet de ideale opstap, zoals in Junior Eurosong, Ketnetpop en Ketnet Musical. Daarin zetten Max Colombie (Oscar and the Wolf), Oliver Symons en Mathieu Terryn (Bazart) en Laura Tesoro hun eerste muzikale stappen. Naast die talentenshows swingen ook Ketnet-fictiereeksen, zoals Spring, Ghostrockers en niet in het minst #LikeMe, met publieksfavorieten als Camille, Maksim Stojanac en Pommelien Thijs.
3. innovatie op het kindernet
Ketnet experimenteert door de jaren heen graag met nieuwe, innovatieve vormen van media. In 2004 al was er het interactief 3D-computerspel KetnetKick, in 2021 volgde het Ketprofiel. Interactieve fictie kwam er in 2017 met De Regel van 3S, in 2018 volgde Buck The Game.
In 2020 liep de webreeks Meisjes in realtime. Als de meisjes iets meemaken op woensdagnamiddag, dan is dat op hetzelfde ogenblik online te bekijken. Op het einde van de week kan je alle videofragmenten dan zowel online als op tv bekijken, nog eens aangevuld met extra online content. Met andere woorden: digital first!
Karrewiet toonde ook zich een digitale voorloper met hun zeer succesvolle TikTok-kanaal. Nachtwacht kreeg in 2021 een digitale uitloper met interactieve fictie. En in 2022 werd de Peetie Club de eerste online liveshow met avatars in een virtuele omgeving.
4. Mediawijsheid centraal
Ketnet helpt kinderen bovendien bij de eerste stappen in hun mediagebruik. In 2012 al introduceert de Ketnet-website eigen sociale mediatoepassingen in een veilige omgeving. In het najaar van 2016 focust Ketnet op gaming met een aanbod voor ouders rond ‘mediawijs gamen’. Samen met Mediawijs en Mediaraven lanceert Ketnet in het najaar van 2017 De Schaal van M: een spel rond mediawijsheid. In 2018 gidst @elindo jongeren op een leuke manier doorheen hun soms complexe digitaal leven. Vorig jaar tenslotte lanceerde Ketnet in samenwerking met Mediawijs de videoreeks Slim op het internet.
5. Ketnet krijgt een eigen TV-kanaal
Tot het voorjaar van 2012 deelt Ketnet een kanaal met Canvas. Vanaf 1 mei 2012 behoort dat tot het verleden en verhuist Ketnet naar kanaal 12. De verhuis wordt gevierd met een grootse ‘verhuisshow’ met alle Ketnet-gezichten.
6. Ketnet-programma's gesmaakt over de hele wereld
Ketnet rijdt al jaren een sterk internationaal parcours. Reeksen als Hoodie, Campus 12 en Tik Tak worden intussen uitgezonden in meer dan 70 landen. Ook #LikeMe is intussen te zien in meer dan tien landen en ook 3Hz scoort internationaal. Kinderen uit Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Luxemburg en Nederland kunnen genieten van de spannende fictiereeks.
Regelmatig valt Ketnet ook internationaal in de prijzen. In 2019 won Nachtraven een International Emmy Kids Award in de categorie Non-scripted Entertainment. En in 2021 ging Tekens van leven aan de haal met de International Emmy Kids Award in de categorie Factual & Entertainment.
7. Ketnet maakt moeilijke thema’s bespreekbaar
Kinderen weerbaar maken betekent hen beschermen, maar zeker niet afschermen. In 1999 krijgen kinderen een stem in het ‘debatprogramma’ Mijn Gedacht. In Generatie K (2016, 2017) laat Kristel Verbeke kinderen aan het woord over kinderrechten en toont hen in kwetsbare situaties. De dokter Bea show, voor het eerst te zien in het najaar van 2017, biedt relationele en seksuele vorming met in de hoofdrol actrice Eva Van der Gucht.
In De Grote Karrewiet Verkiezingsshow kregen Ketnetters in 2019 de kans om vragen te stellen aan de 6 partijvoorzitters. Tijdens de coronacrisis zorgde Ketnet voor een extra educatief aanbod voor leerkrachten, ouders én de kinderen die 'in hun kot' moesten blijven. De vlog van Fée zorgde voor herinneringseducatie over de Tweede Wereldoorlog, op maat van kinderen.
8. Ketnet geeft kinderen een stem
Ook de mobiliserende acties Kom op appels, De Pet op tegen kanker, de Move tegen pesten en STIP IT geven kinderen een stem. Van 2012 tot 2017 mobiliseerde Ketnet om samen te dansen en te zingen tegen pesten. Maar omdat de strijd tegen pesten niet enkel door kinderen kan gevoerd worden, werd de actie omgevormd tot STIP IT. De Ketnet-campagne ging viraal en de vier stippen zijn sindsdien een krachtig symbool. Sinds 2022 wordt de actie gedragen door Ketnet, Radio2 en MNM. Pesten aanpakken, dat doe je niet alleen.
9. Ketnet als partner van het onderwijs
De Karrewiet-uitzendingen zijn in veel Vlaamse lagere scholen een vaste waarde. Maar ook andere programma’s vinden hun weg naar de klas. In 2003 buigt Staf Coppens zich in Stafari kinderen over alle diersoorten. Ook wetenschap krijgt een plaats in het schema met o.a. Groot licht (1998 – 2002, Johan Terryn en Yvon Jaspers), Bedweters (2006, Britt Van Marsenille) de televisiequiz Gebuisd (2008, Jelle Cleymans), het spelprogramma Chinees voor mij (2008, Otto-Jan Ham) en Superbrein (2016, Lieven Scheire).
Rond een aantal programma’s worden lessenpakketten ontwikkeld: Generatie K rond kinderrechten, De dokter Bea show over puberteit en seksualiteit en De vlog van Fée over de Tweede Wereldoorlog.
10. Beleving tot ver buiten televisie en digitale platformen
Naast al die straffe programma's zet Ketnet ook in op beleving. Events zoals Ketnet Freezzz, Ketnet Halloween en Ketnet Kerst maar ook expo's rond TikTak, #LikeMe en theatershows van Nachtwacht, Helden en Bumba zorgen voor extra beleving rond de Ketnet-programma's. De concerten van #LikeMe zijn zelfs een legendarisch succes, met in 2019 twee uitverkochte Lotto Arena's en in 2022 maar liefst vier volle Sportpaleizen.
Al bijna tien jaar heeft Ketnet ook een eigen awardshow: Het Gala van de Gouden K's. Een kleine studioshow groeide al snel uit tot een fenomeen in een tot de nok gevuld Sportpaleis. In 2021 zorgde het Gala van de Gouden K's voor een innovatieve primeur. Door de coronacrisis kon het event niet doorgaan en zorgde Ketnet voor een live-show met XR technologie.
De twintigste verjaardag van Ketnet zorgde voor maar liefst vier volle Sportpaleizen. Ketnet en Studio 100 organiseerden daar hét feest van het jaar voor de eerste generatie Ketnetters met een exclusieve reünie van Spring, optredens van o.a. Samson en Gert en de Ketnet-wrappers van het eerste uur Sofie Van Moll en Steven Van Herreweghe. Vier avonden lang gingen zomaar even 17.000 Ketnet-fans uit hun dak.