VRT-collega’s steken iconisch Thuis-decor in de fik

17 december 2020 - Wie de aflevering van Thuis gisteren zag, was getuige van een bijzonder stukje televisie: het iconische decor van het huis van Frank en Simonne brandde af na een gezellig gourmetetentje. Gelukkig raakten ze zelf op tijd buiten, maar de schade is immens. 

Zo’n spectaculaire brandscène filmen, dat doe je niet elke dag. En al zeker niet wanneer het gaat om een van de meest iconische decors uit Thuis, dat al sinds de eerste scène meegaat.  

VRT-collega Wenda Giampiccolo regisseerde deze aflevering, Steven Winant was Director of photography (DOP). Wenda: “Je krijgt de verantwoordelijkheid om zo’n iconisch decor, dat al 25 jaar een vaste waarde is in Thuis, in vlammen te laten opgaan. Dit moet gewoon goed zijn! Niet alleen voor de kijker maar ook op praktisch vlak. Want van zodra er zaken vuur vatten, zie je niet veel later enkel de as ervan. Je kan niet zomaar zeggen “Nee, ’t was gene goeie. We doen het nog eens.

Wenda en ik wisten dat er voor buitenscènes in dit geval beperkingen waren: je kan namelijk niet zomaar de voorgevel van een huis in brand steken (lacht). Daarom hebben we vrij snel beslist om de brand vooral in de interieurscènes te tonen.”

Steven Winant, Director of photography

Wenda: “Die interieuropnames moesten onze eyecatcher worden. Ik vond het belangrijk om emotionele zaken in vlammen te laten opgaan: zaken die Frank en Simonne sowieso zouden meenemen naar hun nieuwe stek. Dingen die je niet wil achterlaten, die een emotionele betekenis hebben.”

Steven werkt al zes jaar als DOP bij Thuis. “Mijn eerste job in de fictiewereld was camera-assistent bij Witse. Daar heeft de fictiemicrobe me gebeten en nooit meer losgelaten. Ik heb al heel veel gedaan bij de VRT: lichtman, cameraman, grip … Voor ik DOP bij Thuis werd, werkte ik er al vaak als cameraman.”

Wenda werkt al zo’n twintig jaar voor de VRT, en anderhalf jaar als regisseur bij Thuis. “Ik begon als regie- en productieassistent bij Dames dubbel, een quiz met Herman Van Molle op Canvas. Ik heb het geluk gehad om aan verschillende soorten programma’s mee te kunnen werken: quizzen, reportageprogramma’s, conferences, fictie … Op zo’n manier leer je alle genres kennen en werd me al snel duidelijk dat fictie mijn grote liefde is. De fantastische reeks Gevoel voor tumor ligt me zeer nauw aan het hart. Niet alleen omwille van het sterke verhaal en de intense samenwerking met crew en cast, maar ook voor de kans die ik dankzij dit programma heb gekregen. Ik werkte nauw samen met de regisseur Tom Goris en hij betrok me enorm bij de acteursregie. Dit bleek mijn sterkte te zijn en hij zag potentieel in me. Enkele maanden later kreeg ik van VRT de vraag of ik de functie van regisseur een kans wou geven. Die kans heb ik met beide handen gegrepen en heb me er volledig ingesmeten. Ik ben de VRT en de mensen die toen in me geloofden nog steeds enorm dankbaar voor het vertrouwen dat ik heb gekregen, want ik weet dat dit niet vanzelfsprekend is.”

De brandscènes in Thuis waren een huzarenstukje, waar ontzettend veel verschillende departementen – zowel binnen als buiten VRT – aan meewerkten. Wenda: “Blindelings vertrouwen en een topsamenwerking tussen elk departement heeft tot dit resultaat geleid. Ik ben er alvast heel tevreden mee en vind het leuk dat ik deel mocht uitmaken van ‘de bende die het huis van Frank en Simonne in de fik hebben gestoken’!”

Dossier: fictie
donderdag 17 december 2020
17 december 2020

Meer over fictie

Zet 2021 goed in met deze tien om te zien

De Kinderfictie van Ketnet: met de ‘K’ van ‘kwaliteit’

Is ‘Vlaamse fictie’ een kwaliteitslabel in het buitenland?

Ken je Anthony Nti, regisseur van De Shaq, al?

Hoe komen Vlaamse fictiereeksen tot op jouw scherm?

Wat maakt Vlaamse fictie zo straf?

Interview met Wim Janssen

Waarom dwaalt ex-marinecommandant Maurice nog rond na zijn dood?