Spectaculaire auto-explosie in Thuis: hoe werkt dat?

9 maart 2021 – Thuis-kijkers schrokken zich gisterenavond een hoedje: iemand pleegde een aanslag op Roxannes leven en blies haar auto brutaal op. Het is nog even spannend afwachten om te weten wie de auto opblies of waarom, maar wij kunnen alvast wel al zeggen dat onze VRT-collega’s de dader een aardig handje geholpen hebben.

Agent Tim stapt ter plaatse af

Een ontploffing zien we natuurlijk niet elke dag op ons scherm passeren. Een brandende auto in beeld brengen is dan ook niet zo eenvoudig als het misschien lijkt. Verschillende VRT-collega’s werkten samen om een realistische scène in Thuis neer te zetten.

VRT-collega Glenn De Clippel was Director of photography (DOP) bij de aflevering, Koen Candries en Christophe Vandepitte van VRT CRW verzorgden de grafische elementen en het geluid in postproductie, dus na de opnames.

Een auto op een veilige manier in brand steken is niet evident. In het verleden staken de makers van Thuis wel al eens iets in brand, maar voor deze scène ging het er anders aan toe: de brand vond niet tijdens de opnames plaats, maar werd achteraf aan de hand van special effects en grafische elementen toegevoegd.

Koen zorgde voor het uitbranden van de auto. “Om budgettaire en ook veiligheidsredenen konden we de auto niet echt in brand steken. We moesten dus in postproductie de schijn wekken dat de auto ook effectief uitbrandde.” De locatie was daarbij ideaal uitgekozen: “De reflectie van het licht en het vuur in het water is hier echt een grote meerwaarde. Daarnaast moet je natuurlijk ook in de echte wereld rondkijken om in te schatten hoe vuur, reflectie en rook zich gedragen.”

Bekijk hieronder het oorspronkelijke beeld  zonder nabewerking en het beeld zoals het werd uitgezonden.

Videospeler inladen...

Uitstekende samenwerking

Aan de ontploffing en uitgebrande auto in Thuis werkten verschillende departementen mee. Voor DOP Glenn was het overleg op voorhand zeer belangrijk: “We hebben vooraf een drietal vergaderingen gehad met de regisseur, opnameleiding, eerste regieassistent en de mensen van de grafische vormgeving. Daar bespreken we zaken zoals het budget, maar ook de praktische elementen waar we tijdens de opname op moeten letten om de graficus tevreden te stellen. Mogen we tijdens de opname al dan niet rook gebruiken, moet dat dan zwarte of witte rook zijn, welke lichteffecten zullen we gebruiken, wat zal achteraf toegevoegd worden?”

Christophe werkt al een hele tijd voor de VRT. Ook voor Thuis verzorgde hij al heel wat scènes van goede audio. Een explosie is op audiovlak niet evident om weer te geven. De aflevering moet aangenaam zijn om naar te luisteren van op om het even welk toestel, zowel op de televisie in een rustige woonkamer als op een IPad naast de droogkast. “Bij dit soort spektakelscènes is de verleiding vaak groot om ‘luid’ te zijn, maar de luidheidsnorm meet de gemiddelde luidheid van een programma. We moeten er dus voor zorgen dat we de rest van het programma door die ene luide spektakelscène niet te stil moeten zetten. Dat proberen we dan te doen door contrasten te leggen. Als je bijvoorbeeld in de aanloop naar een explosie luide muziek zou spelen, is het moeilijk om die nog te overtreffen met de explosie zelf. Als je daarentegen een halve seconde voor de explosie alles stil maakt, maak je een contrast en hoeft de explosie niet door het dak te gaan.”

Balanceren tussen geloofwaardigheid en drama

Glenn werkt al zes jaar als DOP bij Thuis, hij heeft dus al heel wat spannende scènes meegemaakt: “Eigenlijk zijn scènes waarin je meer live action hebt, zoals een achtervolging bijvoorbeeld, voor ons op set spannender. De scènes waar meer grafisch werk bij komt kijken, zijn meestal het minst spannend op de set zelf (lacht). Maar het is en blijft natuurlijk wel een uitdaging: je moet de juiste lichteffecten gebruiken. En dan heb je nog de uitdaging bij een auto. Een auto is een reflecterend vlak, we moesten er dus op letten dat we onze eigen lampen, reflecties of schaduwen niet zagen in de auto.”

Om de ontploffing en het uitbranden van de auto mooi in beeld te brengen, werd dus heel wat aan de beelden en het geluid gesleuteld. Het is daarbij belangrijk dat de kijkers de scène nog steeds realistisch vinden. Christophe: “In de eerste plaats moet je een balans bewaken tussen de geloofwaardigheid en het dramatische. Een strikt realistische observatie van iemand die een auto in brand steekt, is veel minder meeslepend dan de sappige, aangedikte versie. Maar tegelijkertijd wil je geen karikatuur maken.”

Kijkers konden gisterenavond alleszins hun ogen niet geloven toen ze de spectaculaire ontploffing zagen, zo tonen de vele reacties online. Ook de komende weken belooft Thuis nog erg spannend te worden.

Dossier: fictie
dinsdag 09 maart 2021
09 maart 2021

Meer over fictie

Ketnet kleurt blauw met een gloednieuwe reeks van De Smurfen

Opnames minireeks Roomies gestart

Eerste beelden van Nachtwacht: De dag van de Bloedmaan

Opnames Arcadia gestart

De allereerste beelden van W817-film 8eraf!

Binnenkort op Eén: Cheyenne en Lola

Eén en KRO-NCRV maken near-fictionreeks 'Arcadia'

Spannend derde seizoen van 'Undercover' op komst