woensdag 21 februari 2024
21 februari 2024

VRT en Pommelien Thijs waarschuwen iedereen voor gsm-gebruik in het verkeer

Krachtige bewustmakingscampagne 'Het beste moet nog komen' grijpt naar de keel

Woensdag 21 februari 2024 - Laat je toekomst niet stelen door je gsm. Dat is de slagzin van Het beste moet nog komen, een opvallende bewustmakingscampagne van VRT en Pommelien Thijs. Het doel van de campagne, opgezet samen met de Vlaamse overheid, is om iedereen bewust te maken van het gevaar van afleiding in het verkeer.

Voor de gelegenheid schreef zangeres en actrice Pommelien Thijs het aangrijpend muzieknummer 'Het beste moet nog komen' en speelt ze de hoofdrol in een beklijvende videoclip. In een special op VRT MAX gaat ze bovendien in gesprek met jongeren over verkeersveiligheid.

"Laat je toekomst niet stelen door je gsm"

De videoclip van 'Het beste moet nog komen' toont het tragische verhaal van een meisje dat wordt aangereden op haar fiets doordat ze is afgeleid door haar gsm. Ze ziet momenten die ze had kunnen beleven aan haar voorbij gaan. En op dat moment beseft ze dat ze die nooit zal meemaken. Uiteindelijk eindigt het meisje haar leven op het koude asfalt.

De bewustmakingscampagne is geïnspireerd op een soortgelijke succesvolle campagne van Interpolis in Nederland. Zangeres en actrice Pommelien Thijs is het gezicht van de Vlaamse campagne. Het nummer is van haar hand, en voor de videoclip kroop Pommelien ook letterlijk in de huid van het fietsende meisje.

"Iedereen weet en snapt dat een gsm niet in het verkeer thuishoort. Toch blijft het zó gemakkelijk om die keuze te maken en voorbij te gaan aan de gevaren. We hangen met z'n allen meer dan ooit vast aan onze gsm's. Ik vond het een heel mooi idee om aandacht voor dit thema te vragen via muziek. Deze song en clip kunnen hopelijk voor veel mensen een reminder zijn van wat iets banaals als een sms versturen in het verkeer je mogelijk kan kosten."

Pommelien Thijs

Samen met Vlaamse overheid

'Het beste moet nog komen' is een samenwerking tussen VRT en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken om jongeren (en bij uitbreiding alle weggebruikers) alert te maken over de gevaren van het gebruik van een gsm in het verkeer. Want 1 op 3 jongeren laat zich afleiden door gsm-gebruik in het verkeer, blijkt uit onderzoek.

"Deze campagne is voor ons een unieke gelegenheid om op een zeer pakkende manier doelgericht te sensibiliseren over de risico's en mogelijke gevolgen van afleiding in het verkeer. Eén ogenblik van onoplettendheid kan voor zowel slachtoffer als veroorzaker dramatische gevolgen hebben. Ik ben dan ook heel blij dat iemand als Pommelien zich engageert om deze boodschap te delen met haar publiek. Ik twijfel er niet aan dat zowel de song als de clip bij veel mensen een gevoelige snaar zal raken maar hoop vooral dat de actie een aanzet zal zijn tot gedragsverandering inzake het gebruik, of misbruik, van de smartphone in het verkeer."

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Beloof het

Op hetbestemoetnogkomen.be kan iedereen vanaf nu met een 'pinky promise' beloven om voortaan zijn/haar gsm links te laten liggen in het verkeer.

VRT MAX-special

In de VRT MAX-special Is dit het dan waard? gaat Pommelien in gesprek met vijf jongeren rond de gevaren van gsm-gebruik in het verkeer. Laat je je gsm links liggen of niet? Wat kan er gebeuren als je hem gebruikt en wat kan je doen om het te vermijden? Daarnaast bevat de special ook achter de schermen-beelden bij de opnames van de videoclip.

Het beste moet nog komen en Is dit het dan waard? (special): vanaf nu op VRT MAX.

© VRT
Dossier: Gemeenschapsvorming

Meer over Gemeenschapsvorming

De Warmste Week vlamt opnieuw in Brugge

VRT en Pommelien Thijs waarschuwen iedereen voor gsm-gebruik in het verkeer

я вдома / Ik ben thuis

2021… een jaar met maatschappelijke relevantie

Indrukwekkende editie van De Warmste Week zamelt 8.790.633 euro in voor opgroeien zonder zorgen

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”

Live-ondertiteling met AI maakt De Warmste Week toegankelijker

Een toegankelijke publieke omroep is goed voor iedereen