dinsdag 27 december 2022
27 december 2022

2022… het jaar van de maatschappelijke actie

Maatschappelijke meerwaarde leveren zit in het DNA van de publieke omroep.  Dat maakte VRT ook in 2022 dag na dag waar. Tien acties waarbij we -mee - het verschil hebben gemaakt.

VRT ingang met toren in geel en blauw

1. Oekraïne 12-12

Drukte op de VRT-redactie tijdens eerste dagen van de oorlog

Sinds 24 februari 2022 ziet Europa er plots heel anders uit. De Russische federatie is brutaal buurland Oekraïne binnengevallen. Dat bracht een grote vluchtelingenstroom op gang. Uiteraard bracht onze nieuwsdienst het nieuws bij jou binnen maar er kwamen ook verschillende acties op gang. Dat waren enerzijds symbolische acties. Zo kleurde de VRT-toren in geel en blauw en draaiden alle Vlaamse omroepen en tal van Europese omroepen tegelijk “Give peace a chance”. Er was een Oekraïense versie van het Thuislied. Het jeugdjournaal Karrewiet kreeg een tijdlang Oekraïense ondertiteling … Maar het ging ook verder dan symboliek. De omroepen ondersteunden het Consortium 12-12 dat geld inzamelt voor de slachtoffers. Dat leidde op 17 maart tot een grote actiedag van alle Vlaamse omroepen samen.

2. Restaurant misverstand

deelnemers restaurant misverstand Nattida-Jayne Kanyachalao

Restaurant misverstand opende zijn deuren in het bruisende hart van Mechelen. Door hun ziekte krijgen mensen met jongdementie vaak te maken met onbegrip. Ze moeten vaak verplicht stoppen met werken, waardoor hun zelfvertrouwen een deuk krijgt. Restaurant misverstand toonde aan de samenleving dat het leven niet stopt na de diagnose dementie, en dat er - mits een goede begeleiding - veel mogelijk is.” Ook in de podcast Mistlicht, werd op zoek gegaan naar wat dementie met een mens doet.

3. Kansarmoede

eindresultaat DWW op het podium JOKKO

1 op de 8 Vlamingen wordt geboren in kansarmoede. En dat is veel. Te veel. Kansarmoede was het centrale thema van De Warmste Week 2022 waaraan alle VRT-merken meewerkten. Fien Germijns, Kawtar Ehlalouch, Eva De Roo en Sander Gillis presenteerden dit jaar De Warmste Week. Zes dagen lang, non-stop vanuit Het Warmste Huis in Hasselt. In totaal werd € 5.081.675 verzameld voor 270 projecten.

4. WK Voetbal en mensenrechten

One love-armband in het Sporza Wintercircus

VRT gelooft in de universele rechten van de mens en belichtte via verschillende programma’s en platformen de schaduwzijde van het WK voetbal. VRT NWS, #Belriadh, Generation M, Karrewiet en nws.nws.nws maakten ruimte voor aandacht en debat in de verschillende programma’s. In het Sporza Wintercircus (van waaruit de WK-omkadering werd uitgezonden) zelf gaf VRT op verschillende manieren aandacht aan de Qatar-kwestie. Op 11 december was er bijvoorbeeld ruimte voor debat met een themadag rond mensenrechten in samenwerking met de stad Gent en de Universiteit Gent.

5. STIP-IT

Tijdens de Vlaamse week tegen Pesten in februari zagen we de 4 stippen opnieuw opduiken als krachtig symbool tegen pesten. Maar dit jaar niet enkel bij jongeren: ook volwassenen trokken mee aan de kar. Samen met het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten zetten Radio2 en MNM hun krachtige schouders mee onder deze actie. Zo werd de actieweek niet enkel gesteund door een nieuwe videoclip, maar ook met nieuwe boegbeelden en tal van verhalen bij Ketnet, Radio 2 en MNM. Sinds de start van het initiatief is STIP IT uitgegroeid tot een vaste waarde in Vlaanderen, dat kinderen, jongeren en volwassenen willen verbindt en in beweging zet.

6. De Kemping

deelnemers aan De Kemping editie 2021 © VRT

In het tweede seizoen van De Kemping bouwde een nieuwe groep van negen langdurig werkzoekenden een tijdelijke camping op. Het team met naast jongeren ook twee vijftigplussers, stelde in de zomer van 2021 zijn tenten op in een prachtig domein in de Kempense gemeente Dessel, waar het gedurende drie weken zo'n zeshonderd gasten ontving.

De ploeg moest de camping vanaf nul opbouwen, activiteiten organiseren, sanitair poetsen en van ’s morgens tot ’s avonds paraat staan voor de kampeerders. Alsof dat niet genoeg is, worden de deelnemers geconfronteerd met de natste zomer sinds mensenheugenis en heel wat fysieke en mentale uitdagingen.

7. Antwerp Pride

Mediagroepen op Antwerp Pride

Tijdens de vijftiende editie van de Antwerp Pride verenigden de grote Vlaamse mediagroepen zich om de LGBTQIA+-gemeenschap expliciet te steunen. In de geest van ‘Love United’ vierden VRT, DPG Media, SBS Belgium, Mediahuis en OUTtv samen de Antwerp Pride. Op zaterdag 13 augustus namen een heleboel medewerkers, stemmen en gezichten deel aan de wervelende parade in hartje Antwerpen.

8. Weldoeners

David Van Ooteghem en Gers Pardoel tijdens de actie

Vrijwilligers zijn bijzonder schaars. Tegelijk zijn ze ontzettend hard nodig. Daarom sloegen Radio2 en het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk de handen in elkaar om het vrijwilligerswerk in Vlaanderen een boost te geven. Radio 2 ging op zoek naar 1.000 weldoeners: nieuwe vrijwilligers, die tijdens De Week van de Vrijwilliger wilden proeven van vrijwilligerswerk. Heel wat Radio 2-stemmen, met David Van Ooteghem op kop, Vlaamse partijvoorzitters en andere bekende gezichten staken hun handen uit de mouwen. Tijdens het WK Voetbal liep dan weer de campagne FC Wéldoeners: een zoektocht naar de strafste vrijwilligers van de ruim 3.700 lokale voetbalclubs in Vlaanderen. 

9. MNM What’s NXT

MNM What’s NXT was een technologiefestival én uniek belevingsevent. Het opzet? Jongeren laten zien en ervaren wat de bloeiende en groeiende economie van West-Vlaanderen hun te bieden heeft. Dit driedaagse belevingsevenement liet zien wat voor topregio West-Vlaanderen is: niet alleen om te leren of te studeren, maar ook om er te wonen, te werken en te leven.

10. Digitale inclusie

Linde Merckpoel en 3 silver surfers © VRT

Eén op twee Belgen is digitaal kwetsbaar. Hun digitale vaardigheden lopen achter op de toenemende digitalisering van onze samenleving. Dat blijkt uit de Barometer Digitale Inclusie van de Koning Boudewijnstichting. Samen met een dertigtal bedrijven, overheidsinstanties, regeringen en sociale organisaties ondertekende VRT in 2021 DigitAll, een charter voor digitale inclusie. VRT engageert zich hiermee om de digitale kloof te verkleinen. Want als publieke omroep van Vlaanderen willen we dat de toekomst digitaal voor ons allemaal is. 

De omroep neemt geregeld initiatieven om mensen te helpen in het versterken van hun digitale vaardigheden, zoals de rubriek Silver Surfers in Iedereen Beroemd dat een nominatie kreeg voor de Wablieft-prijs 2022 Tegelijk streeft de publieke omroep ernaar om de toegang tot de digitale platformen zo gemakkelijk mogelijk te houden.

Elk jaar publiceert VRT een overzicht van minstens 100 maatschappelijk relevante acties. Die zijn terug te vinden in een bijlage bij het jaarverslag.

Dossier: Gemeenschapsvorming

Meer over Gemeenschapsvorming

De Warmste Week vlamt opnieuw in Brugge

VRT en Pommelien Thijs waarschuwen iedereen voor gsm-gebruik in het verkeer

я вдома / Ik ben thuis

2021… een jaar met maatschappelijke relevantie

Indrukwekkende editie van De Warmste Week zamelt 8.790.633 euro in voor opgroeien zonder zorgen

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”

Live-ondertiteling met AI maakt De Warmste Week toegankelijker

Een toegankelijke publieke omroep is goed voor iedereen