Dit was Canvas in het voorjaar 2019

12 augustus 2019 — Al mikt Canvas niet noodzakelijk op de grote massa, toch weet het publiek de zender goed te vinden: het marktaandeel bedroeg het afgelopen seizoen 8.3% (september 2018 tot eind juni 2019, live+7, 20-26 uur) tegenover 7.7% in 2017-2018 en 7.2% in 2016-2017. Dat is een groei van 15% op twee jaar. 

Hanne Danst 3e meest bekeken programma op Canvas lineair

Hanne danst – een programma over ballet! - was dit voorjaar (januari – juni) het op twee na best bekeken programma van Canvas, met gemiddeld 355.000 kijkers (live+7) en 12.7% marktaandeel. 

VDB. Ik ben god niet – zoveel meer dan een sportprogramma – had er 367.000 (14.4% madl).

Helemaal bovenaan stond het spraakmakende Leaving Neverland (385.000, 17.8% madl) - een pijnlijk verhaal dat moest worden verteld. Het zijn meteen ook drie belangrijke soorten programma’s voor Canvas: eigen producties (Hanne danst), programma’s gemaakt door partners in de Vlaamse productiesector (VDB, een programma van Borgerhoff & Lamberigts) en straffe internationale producties (Leaving Neverland). Het zijn ook programma’s waarmee Canvas zijn nek heeft uitgestoken. Compromisloze kwaliteit dus.

Dat geldt ook voor Misdaaddokters (298.000, 10.7 % madl), Facebook en ik (287.000, 9.8% madl) en De weekenden (267.000, 11.2%).

Ook De campus cup deed het uitstekend met 268.000 kijkers en 15.9% marktaandeel. Er komt dan ook een nieuwe reeks volgend jaar. 

Fiskepark (216.000, 10.6%) werd geprezen voor zijn vernieuwende en gedurfde aanpak. 

Terug naar Rwanda was soms hard om naar te kijken, maar werd wel erg hoog gewaardeerd (8.4), net als het Klimaatbetoog (8.6), nog zo’n ongemakkelijke waarheid.
Ook de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd kreeg een hoge waardering (8.3). De marathonuitzending van bijna vijf uur haalde gemiddeld 128.000 kijkers. Dat zijn vele concertzalen vol.

In het nieuwsrijke voorjaar deden ook Terzake en De afspraak het opnieuw erg goed met gemiddeld respectievelijk 223.000 en 251.000 kijkers, goed voor 8.3% en 9% marktaandeel. Het verkiezingsprogramma Zinzen & Van Cauwelaert haalde laat op de avond gemiddeld 193.000 kijkers en 18% marktaandeel.

Het satirisch actuaprogramma De ideale wereld zag zijn kijkersaantal stijgen tot gemiddeld 198.000 (11.9% marktaandeel).

Ook de sportduiding bleef het goed doen: Extra time had gemiddeld 289.000 kijkers (17% madl) en De kleedkamer 254.000 (9.7% madl).

Canvas via VRT NU

Hoewel je de cijfers van VRT NU in volume niet zomaar mag vergelijken met die van het lineaire kijken, zien we toch dat de Canvas-kijkers meer en meer de weg vinden naar het onlineplatform. Vooral jongeren: 40% van alle Canvas-kijkers via VRT NU is jonger dan 35, terwijl dat lineair maar 11% is.

Zij kijken het meest naar (inter)nationale fictie en documentaires, vooral als die in ‘boxset’ (meteen integraal) worden aangeboden.

Het eerste deel van de geruchtmakende documentaire Leaving Neverland was dit voorjaar met 170.000 videostarts het meest bekeken programma (van alle zenders) op VRT NU. Bijna 15% van de totale kijktijd voor dat programma werd gegenereerd door VRT NU. Voor De ideale wereld was dat bijna 10%.

Andere programma’s die het erg goed deden op VRT NU waren de fictiereeksen My Brilliant FriendThe Handmaid’s Tale en Fiskepark, en de documentaire reeksen VDB. Ik ben god niet en Facebook en ik.

Dossier: Bedrijfsinformatie
vrijdag 09 augustus 2019
09 augustus 2019

Meer over Bedrijfsinformatie

Gloria verkozen tot nieuwe Ketnet-wrapper

CIM-cijfers: VRT-jongerenzender MNM kent sterke groei

Nachtraven genomineerd voor Emmy Kids Award

Fictiereeks 'De twaalf' wereldwijd verkocht

'Homo universalis' remake in Nederland

VRT moet 44 miljoen euro besparen tegen 2024

Europe's Biggest Dance Show

UGent toont effecten klimaatverandering met VRT-archief