woensdag 02 november 2022
02 november 2022

Waarom werkt VRT mee aan reizen en riviertochten?

9 maart 2020 - Verstokte Thuis-fans kruisen al jaren de datum van de Thuis-reis aan in hun agenda. Radio 2-luisteraars weten dat ze elk jaar de fijnste vakantie kunnen beleven met ‘de grootste familie’. En liefhebbers van cultuur en klassieke muziek weten dat Klara hun gids is, elke dag op de radio maar sinds kort ook af en toe langs culturele toplocaties, bijvoorbeeld op de biënnale in Venetië.

imago images / Manfred Segerer

Het is de luisteraars, kijkers, volgers en fans van de verschillende VRT-merken ongetwijfeld opgevallen. Elk radio- of tv-merk organiseert regelmatig een reis. “VRT is een mediabedrijf, moet dit ook wel reizen organiseren?”, die vraag wordt wel eens gesteld. Lisbeth Rillaerts, hoofd van de dienst Brand Extensions, legt uit: Waarom kiezen VRT-merken, zoals Eén en Studio Brussel, er weldoordacht voor om samen met een reisoperator een speciale reis aan hun publiek aan te bieden.

“De meeste mensen weten dat VRT elk jaar een dotatie van de overheid krijgt. We werken dus met belastinggeld. Maar dat is slechts 60 procent van het budget waarvan we radio, televisie en ons online aanbod maken. De overige 40 procent moeten we elders zoeken. En dat doen we op verschillende manieren. Een deel daarvan zijn reclameinkomsten, maar die zijn gebonden aan een plafond. Daarnaast zijn er andere kleinere inkomsten bronnen. Zo hebben we bijvoorbeeld onze brand extensions, producten die afgeleid zijn van onze merken. De opdracht van brand extensions is tweeledig, enerzijds initiatieven ontwikkelen met de netten om de beleving rond het net te vergroten en anderzijds, maar steeds ondergeschikt, inkomsten verwerven. Denk maar aan boeken, gezelschapspellen, evenementen en ook reizen. Aangezien mensen vooral op zoek zijn naar beleving, wordt daar meer op ingezet.”

Die reizen voor de fans organiseert VRT voor alle duidelijkheid niet zelf. “Dat mogen enkel erkende reisoperatoren. Reizen zijn hun vak. En om die reden werken denVRT-merken dan ook met hen samen”, zegt Lisbeth Rillaerts. “Samen met hen gaan we op zoek naar de juiste reis die bij een merk past. Een reis over en weer naar een bestemming kan iedereen aanbieden. Bij VRT maken we het verschil door zo’n reis een eigen inhoud mee te geven.”

Om een reis inhoudelijk extra interessant te maken, heeft VRT vanuit haar redacties, radio- en tv-netten de juiste mensen en experts in huis. “Medewerkers, die elke dag bij Radio2 werken, weten ook welke reizen hun luisteraars aanspreken, en met welke beleving. Een Klara-luisteraar heeft dan weer heel andere verwachtingen en wil dat Chantal Pattyn hen wegwijs maakt langs de Biënnale van Venetië 2019 waar ze samen naar afreisden met een sfeervolle rivierboot.”

“Radio 1 trekt op zijn beurt naar Moskou en Sint-Petersburg, waar de meereizende luisteraars het vakkundig gezelschap krijgen van Oost-Europa-journalist Marijn Trio en culturele veelvraat Jan Hautekiet”, gaat Lisbeth Rillaerts verder. “En voor de grootste Thuisfans is het uiteraard heerlijk om een reis te maken naar een bestemming waar ze regelmatig de acteurs achter hun favoriete personages kunnen ontmoeten. Met Canvas gaan we in kleine groepen naar Auschwitz, naar aanleiding van de Kinderen van-reeksen, ook hier met de begeleiding die hierbij past.”

VRT heeft een voorbeeldfunctie, dat beseffen we. “We kiezen daarom voor bedrijven die kunnen aantonen dat ze inspanningen doen om hun impact op het milieu te beperken. Reizen heeft altijd een effect op het klimaat. We proberen dit effect zo klein mogelijk te houden. Samengevat: “De reizen die de VRT-merken samen met reisoperatoren organiseren zijn dus een manier om extra middelen te vinden voor ons budget. Maar we bieden ze pas aan als we ook zeker zijn dat die reizen een meerwaarde hebben voor de fans die we mee willen uitnodigen.”

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Officiële opening nieuwe VRT-captatiemagazijn in Bedrijvenpark Stone in Londerzeel

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Succesverhalen uit 2023 bekeken door de lens van VRT-partners

Reactie van VRT-directie na overleg met de vakbonden: externe bruggenbouwer moet vertrouwen herstellen

VRT zendt docu 'Het proces dat niemand wou' dan toch uit en biedt excuses aan

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen