maandag 09 mei 2022
09 mei 2022

Wat is het verschil tussen Eén en Canvas?

06 januari 2020 — VRT heeft een portfolio van tien unieke aanbodsmerken. Die merken zijn de instrumenten waarmee de openbare omroep zijn opdracht vervult. 

 

Rudi Vranckx in Tussen oorlog en leven

Hoewel ze elk een unieke identiteit hebben, streven alle VRT-merken naar maatschappelijke meerwaarde. Eén en Canvas tonen dat goed aan.

VRT beschikt over een portfolio van 10 unieke aanbodsmerken: Eén, Canvas, Ketnet, Radio 1, Radio 2, MNM, Studio Brussel, Sporza, VRT NWS en Klara. Die merken vormen de instrumenten, de hefbomen waarmee de openbare omroep impact creëert. Als geen ander slagen de merken erin om de vinger aan de pols te houden, waardoor ze zich in de unieke positie bevinden om de Vlamingen te informeren, inspireren en verbinden. 

Elk VRT-merk vervult die opdracht vanuit zijn eigen identiteit. De merken brengen verhalen die het publiek bewegen, acties die mensen samenbrengen en programma’s die ertoe doen. Zo slagen ze erin om de opdracht van VRT in de praktijk te brengen: een duurzame en impactvolle relatie uitbouwen met de Vlamingen.

Eén en Canvas streven allebei naar maatschappelijke relevantie, elk op zijn eigen manier. Kijk maar naar Tussen oorlog en leven (Eén) en De eeuwige oorlog (Canvas): twee programma’s van Rudi Vranckx die samen een complementair tweeluik vormen. Tegelijk brengen ze verhalen vanuit een verschillende insteek, aangepast aan de identiteit van Eén of Canvas.

Waarvoor staat Eén?

Eén staat voor ontspanning en spannende verhalen. Voelen wat er leeft is heel belangrijk. Waar zijn mensen mee bezig, welke zaken doen ertoe? Eén laat zich daarvoor inspireren door de leefwereld van de kijkers. Zo slaagt het merk erin om kijkers te boeien met content waarin ze zich kunnen herkennen. Kwalitatieve programma’s met meer dan een miljoen kijkers zijn dan ook geen uitzondering. Thuis, De columbus, Down the road, Undercover… Stuk voor stuk slagen ze erin om kijkers te overtuigen van hun kracht.

Eén is niet enkel vertrouwd thuiskomen, maar ook uitgedaagd worden met nieuwe perspectieven. Denk bijvoorbeeld aan Taboe en Reizen Waes: beide programma’s haalden bijna de kaap van 2 miljoen kijkers. Eén slaagde er met deze series in om het publiek kennis te laten maken met een onbekende wereld en zo hun blik te verruimen.

Eén biedt zo een combinatie van herkenbare verhalen enerzijds, en prikkelende inzichten anderzijds. Geen ‘ver van mijn bed’-show, maar van hier, actueel en relevant. 

© VRT - Wim Lybaert

Waarvoor staat Canvas?

Kiezen voor Canvas is kiezen voor kwaliteit. Of het nu gaat om actualiteitsprogramma’s, documentaires, reportagereeksen of fictiereeksen: Canvas is geen tijdsverspilling maar een bewuste keuze, de beste garantie op compromisloze content die van A tot Z boeit en meesleept.

Het publiek van Canvas zoekt méér en wil uitgedaagd worden met nieuwe inzichten. Canvas brengt voor hen een verdiepend aanbod, met verrassende perspectieven en inspirerende verhalen, die aanzetten tot nadenken. Canvas stelt zich daarbij zoveel mogelijk open voor de diversiteit in de maatschappij, met een open blik op de verschillende meningen. Maatschappelijke thema’s inspireren de programmamakers. Denk bijvoorbeeld aan Voor de mannen of Meer vrouw op straat. Zulke reeksen zorgen voor gespreksstof en zetten kijkers aan tot nadenken.

Canvas brengt zaken die wat meer tijd nodig hebben, die pijnlijk zijn, waar je als kijker dieper in moet duiken, maar die toch belangrijk zijn om te kennen en die iets zeggen over de samenleving vandaag, zoals Kinderen van het verzet, Wissel van de macht of Terug naar Rwanda. De programma’s zijn sterk omkaderd en brengen nuance en duiding bij het verleden, waardoor we het heden beter begrijpen. 

Beeld uit Kinderen van het verzet

Rudi Vranckx op Eén en Canvas

Rudi Vranckx trok het afgelopen jaar naar drie conflictgebieden: Irak, Afghanistan en Somalië. Hij kwam terug met twee verschillende televisiereeksen: Tussen oorlog en leven voor Eén en De eeuwige oorlog voor Canvas. Waarom zit het ene programma nu bij Eén en het andere bij Canvas?

Afhankelijk van het merk dat het programma uitzendt, is de insteek verschillend. Dat heeft te maken met de unieke identiteit van de VRT-merken Eén en Canvas. Rudi Vranckx wil de Vlaamse kijkers de impact van de oorlogen in die conflictgebieden beter helpen begrijpen op Canvas, én beter laten aanvoelen op Eén. Door in het verleden te graven enerzijds, en ervaringen te delen anderzijds sluiten beide programma’s nauw aan bij de unieke identiteitsbeleving van Eén en Canvas.

‘Tussen oorlog en leven’ op Eén

Voor het Eén-programma Tussen oorlog en leven neemt Rudi wekelijks twee boeiende Vlamingen mee naar een conflictgebied. Rudi en zijn gasten dompelen zich onder in verhalen van gewone mensen in oorlogsomstandigheden. 

Tussen oorlog en leven past volledig bij het merk Eén. Eén wil de hartslag van Vlaanderen voelen en voeden door de mediagebruikers te inspireren en te verbinden vanuit een maatschappelijke betrokkenheid. Tussen oorlog en leven is daar zeker een goed voorbeeld van.

Olivier Goris, netmanager Eén en Canvas

Tussen oorlog en leven past volledig bij Eén. De authentieke reacties van de boeiende Vlamingen, de diepmenselijke verhalen van de lokale bevolking en de onderlinge verbondenheid leiden tot gesprekken in de Vlaamse huiskamers, op school of op het werk. Dat het draait om moeilijke thematiek, zoals leven in een conflictgebied en de invloed daarvan op hun dagelijks leven, schrikt Eén niet af, integendeel. De menselijke aanpak van het programma draagt bij tot herkenbaarheid en nabijheid. 

‘De eeuwige oorlog’ op Canvas

Voor het Canvas-programma De eeuwige oorlog onderzoekt Rudi waarom er maar geen einde lijkt te komen aan de oorlogen in de conflictgebieden. Hij praat met experten en kroongetuigen om te begrijpen hoe dat mogelijk is. Vanuit hun expertise en ervaring bieden zij een uniek inzicht in het waarom van schijnbaar onoplosbare oorlogen. 

Het is de missie van Canvas om content te brengen die ertoe doet, die het publiek dwingt tot reflectie, die de kostbare tijd waard is. We brengen bijvoorbeeld zaken die wat meer tijd nodig hebben, die pijnlijker zijn, waar we dieper moeten induiken, maar die toch belangrijk zijn om te kennen en die iets zeggen over de samenleving vandaag. De eeuwige oorlog past volledig in dat plaatje.

Olivier Goris, netmanager Eén en Canvas

Canvas wil kijkers met zijn aanbod leiden tot reflectie. Het merk levert compromisloze kwaliteit die dieper graaft en méér biedt, nieuwe inzichten geeft. De eeuwige oorlog past perfect binnen dat plaatje. Dankzij getuigenissen van kroongetuigen en duiding van experts worden de conflicten uit andere hoeken belicht en geduid binnen een breder kader. Existentiële vragen worden niet uit de weg gegaan. Mensen die de conflicten in de kern willen begrijpen, vinden bij Canvas en De eeuwige oorlog hun gading.

Rudi Vranckx tijdens een interview met ex-Al Shabaaber.
Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Chloë van de Klantendienst: ‘Hiermee is de eerste ‘en dat met ons belastinggeld’ van het seizoen binnen’

Advies van externe bruggenbouwer zorgt voor actieplan om interne werking binnen afdeling VRT Content te verbeteren

Chloë van de Klantendienst: ‘Beseffen jullie niet dat de Vlamingen dit beu zijn?’

5 VRT-nominaties voor Prix Europa

De grote boodschap van VRT: een pakkend, divers en vernieuwend najaar

VRT en KRO-NCRV starten met opnames van nieuwe dramaserie Badgast op Terschelling

VRT gaat opnieuw op zoek naar jong mediatalent: “We zoeken nieuwe start-ups om samen te blijven vernieuwen” 

Chloë van de Klantendienst: ‘Het is niet aan VRT om de sieraden van Björn Soenens te financieren’